Lite matte och en massa fräsning(eller tvärt om?)

Var ett tag sedan   min förra uppdatering men jag har inte suttit helt overksam (bara nästan men inte helt)

En viktig det i designen av ventilpaketet är att hålla koll på resonansfrekvensen hos ventilerna, det jag ville veta  är om den förhöjda  temperaturen hos ventilerna  under drift är nog för att ge en avsevärd ändring i deras resonansfrekvens.

Materialet vi troligtvis kommer att använda är EN 10270-3-1.4310 (SS 2331-06), den  har en Elasticitetsmodul E på  190 000N/mm2  (190 Gpa) vid +20°C och en Utvidgningskoefficient på 1,73 mm/meter/100 kelvin.

Om vi utgår från en ventil som vid +20°C har en “fri längd” på 39mm så får den  enligt beräkningarna en resonansfrekvens på 156.4Hz

Höjer vi temperaturen  till +100°C (vilket är runt den troliga arbetstemperaturen) så kan man räkna fram att ventilens längd har ökat med 0.054mm till 39.054mm samt att den har tappat ca4%  i elasticitetsmodul  vilket ger 182.4Gpa.

Använder vi dom siffrorna så ser vi att resonansfrekvensen sjunkit med 3.6Hz till 152.8Hz, ingen extrem skillnad men ändå bra att ha i åtanke.

Höjer vi temperaturen med ytterligare  100°C till +200°C så får den en fri längd på 39.121mm, elasticitetsmodul på 175Gpa, vilket ger en  frekvens på 149.2Hz

Som kuriosa kan man nämna att om motorn med en längd på 3m ökar i temperatur från 0°C till +700 så blir motorn 27mm längre, det är definitivt värt att tänka på vid designen.

Den andra saken jag jobbat på är en del till diffusern som ska sitta alldeles bakom ventilpaketet för att minska turbulensen hos luften  när den passerar genom ventilerna, vilket förhoppningsvis ska översätta till mer dragkraft/lägre bränsleförbrukning vilket man inte tackar nej till på en motor som beräknas dra 6-800Liter bensin per timme.

Först tillverkades en testbit för att se om det skulle gå att tillverka biten  som tänkt, och det gick utan större problem.

Delen frästes ur samma 30mm rundstång som dom riktiga bitarna ska tillverkas av.

Därefter  var det dags att tillverka en “skarp” bit, så bara att knappa ihop ett program, slänga upp en bit rundstång i chucken och trycka på start (nåja, lite mer jobb krävdes det men ni fattar prinipen :-)

Den färdiga biten (eller nästan färdiga, hålen för fästskruvarna samt kanalen  för startluft är inte gjorda.)Nu återstår bara att tillverka 14st till…

Ni kan även se urtagen för rören till dom 12st bränslespridarna som kommer sitta i ett 3×4 mönster.

This entry was posted in Jetskotern. Bookmark the permalink.

5 Responses to Lite matte och en massa fräsning(eller tvärt om?)

  1. Johansson says:

    Läckert!

    Vad är det för program du använder för att beräkna ventilfrekvensen?

  2. Jim says:

    Ser finfint ut.
    Är ventilblockens design klar?
    Det skulle vara fint om du kunde maila över eoliden så jag kan börja knåpa på programmet, göra en fixtur mm nu i veckan så att det är klart innan helgen.
    jimnilsson.is@home.se

  3. LarsE says:

    Johansson: Hittade det på: http://www.vibrationdata.com/
    Verkar stämma helt ok, gjorde en enkel mätning med mikrofon och ljudkort och det verkade matcha bra.
    http://www.vibrationdata.com/beam.exe

    Jim: LinusN har modellen som han får uppdatera måtten på.

  4. U-B says:

    Imponerande!

  5. Allan says:

    Tjena!
    Har hittat igen sidan nu när burken funkar ute på nätet igen! Kul sida!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>