Skrivning om motorrivning

Nyligen hemkommen efter en alldeles strålande dag på Mosjöns is (mer om detta kommer i nästa inlägg) och full av inspiration drog jag ner till verkstaden för att uträtta storverk.

Nu blev det kanske mer småverk som gjordes, men det blev ju i alla fall något. Första åtgärden var att hitta alla våra ventiler. Vi har minst en uppsättning ventiler som är färdigbockade och klara och ett par uppsättningar obockade. Det är helt otroligt hur bra de nuvarande ventilerna har hållit, men nu börjar de att se bra sargade ut. Dock kommer vi nog att starta den nya motorn (förbränningskammare och slutrör) med de ventilerna då vi trots allt vet att de fungerar. De ventiler vi har ”på hyllan” är fem hundradelar tjockare än de vi kört med. Ska bli intressant att se hur de fungerar.

Sen tog jag och monterade en ögla att fästa ankringswiren i så vi slipper det fula arrangemanget vi haft förut.

Till sist tog jag och rev ur diffusor, bränslespridare och venturi ur motorn. Dessa måste mätas upp och helst göras CAD-modeller av så att vi kan passa in dem mot det nya röret.

Med tanke på att saker i omgivningarna har tenderat att gå sönder när vi kört maskineriet (morsans porslinstupp och ett rensat badrumsskåp duger nog som bevis) så är det otroligt imponerande hur fint allt inne i motorn är. Om man bortser från fullagningarna vi gjorde i Orsa då. Om ni, kära läsare, kanske glömt eller missat detta så är anledningen till att vi gör en ny förbränningskammare att vi ska göra den helrund för bättre stabilitet och således slippa liknande haverier i fortsättningen.

Det här inlägget postades i Jetskotern. Bokmärk permalänken.

3 svar på Skrivning om motorrivning

  1. Johansson skriver:

    Tänk så lite jetkörning kan göra susen för inspirationen! =)

  2. Johansson skriver:

    Nu har vi gjort vårat så nu är det er tur att hålla i pellejönserierna ett tag framöver.

Lämna ett svar till Johansson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.