3D-modellen snart klar!

Bjursingen lovade för några dagar sedan kompanistryk om jag inte ordnade bildbevis på förra helgens arbetsinsats, så här kommer några bilder. Min och Jims kollega Kristoffer, a.k.a kollegan/delägare i Pärleporten – Sveriges kommande största garageportsfirma har hjälpt till lite med att göra en modell av maskinen så att vi har något att designa kåporna runt. Vi har väl historiskt, likt Mobacken Racing, varit rätt noggranna med att göra det mesta själva, men måste ju säga att det är smidigt att låta folk som vet vad de gör hjälpa till lite. Kollegan har ju dessutom gjort ett par inhopp på våra körningar i sommar så någon utböling är det ju inte direkt!

Vissa delar hade vi ju redan datormodeller av, t.ex. ventilpaket, pumpfästen och diverse småprylar. Chassit där emot var mer eller mindre framimproviserat så det blev lite ”reverse engineering” där.

Precis som med allt annat vi gör så var våra metoder extremt vetenskapliga.

Kom några fina renderingar idag. Det första jag tänkte var att ”usch vad hård den dynan ser ut”. Kom sedan på att den är ungefär precis så hård som den ser ut!

Nja, vi planerar inte att konvertera maskinen till någon slags svävare. Resten kommer också. Sen återstår att klura ut hur man designar mjuka och fina ytor i Inventor. Tur att det finns gott om tutorials på Youtube!

Det här inlägget postades i Jetskotern. Bokmärk permalänken.

4 svar på 3D-modellen snart klar!

  1. bjusingen skriver:

    Nu slipper du stryk!
    För jäkLars snyggt!

    Jag slår vad om en varsin Arboga 10,2 att det inte blir några 200 med dom där tunnorna på sidorna.
    Sätter ni emot?

    • LinusN skriver:

      Mja, vi resonerar väl så att varför göra den fulländad på en gång? Då blir vi ju arbetslösa efter 2014 års Speed Weekend.
      Nejdu, vi vill ha lite spänning på vägen upp mog mach 1.
      Dessutom är tankarna så himla snygga att vi ogärna byter dem i första taget. Lär vara nödvändigt i längden, men än får de hänga med 🙂

    • Jim skriver:

      Vi har kommit överens om att vi inte offrar tankarna i första taget.
      Om man dessutom står och tittar på ekipaget rakt framifrån och tänker på att kåpan ändå måste byggas ut lite åt sidorna för att täcka främre ramen på chassiet och förarens ben så så ser man att tankarna gör mycket mindre skillnad än vad man tror.

      Utöver det så känns det lite sådär att ha helt hemsvetsade tankar på ett fordon som vibrerar så mycket. Det kan ju bli rätt tråkigt om dom spricker.
      Särskilt om man skulle köra på varianten med en tank under bröstet.

      Däremot kanske det går att modifiera fästena lite så att dom hamnar lite lägre och kanske närmare chassiet. Men det har vi inte tittat på än.

  2. Johansson skriver:

    Jämrans så tjusigt! Be koolegan att rita dit lite svetsloppor och ytrost så den inte ser allt för perfekt ut. =)

Lämna ett svar till LinusN Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.