Linus om Linus
Vill för mycket, hinner för lite.
Ambitiös elektroniknörd i sina bästa år (nåja). Jobbar till vardags med automationsteknik, programmering och allmän problemlösning på Nord-Lock AB i den lilla hembyn Halabacken. Driver eget i liten skala inom ungefär samma områden. Besitter även viss erfarenhet som CNC-operatör (flerop och trådgnist).
Hej! Vi pratade på speed ang min grunkaträff lör den 14 juni. den finns offentlig på facebook om det är någon som har tillgång till det. Även på min sida ove eriksson,västerås. Vore riktigt kul om motorsågen kom på besök! Med vänlig hälsning//ove
Hej Ove!
Trevligt att ses under Speed Weekend 2014. Grunkaträff låter förstås väldigt trevligt, och vi har många grunkor. Vi får väl avvakta lite och se vad som händer framåt sommaren. Som det är just nu så känner vi nog oss alla rätt slitna!
Återkom mer än gärna! Vi hörs!
Hej, – jeg har mange gange kigget på jeres fantastiske videoer og set at i også har haft start vanskeligheder.
PS: er det ok på dansk eller skal jeg skrive på engelsk
Jeg har selv bygget en 2 motores pulsejet motorcykel for et par år men har problemer med at starte den og jeg håber at i kan give mig nogle råd
https://www.youtube.com/watch?v=bP5lEnCnThY
Mit fokus har været Motorcykel designet og derfor har jeg bygget motorene efter
tegninger jeg har fået fra Robert Maddox.
Den er bygget som to uafhængige motorer med hver sin pumpe og regulering. mine motorer er jo små så de burde være nemmere at starte.
Den starter bedst ved pumpetryk på 1,5 bar – og kun hvis jeg tænder og slukker for kontakten hele tiden.
For at få en god forstøvning har jeg lige inden dysen sat en ”antidrain valve” som åbner ved 0,5 bar
Når den er startet er alt fint og jeg kan øge pumpetrykket til 6 bar hvor den går rigtigt godt.
Vi bruger den kun for sjov til ”landrace” og veteranstævner men det kunne være fint om jeg kunne få den til at starte noget nemmere.
Blander i Metanol i benzinen?
Med venlig hilsen Per Garbos / Danmark
Hej Per
Jag ser att det hunnit gå fem år sedan du skrev den här kommentaren. Vi har verkligen inte haft så bra koll på kommentarerna här på hemsidan.
Det där med startsäkerhet är inte alltid så lätt att få ordning på. Det finns ett antal faktorer som avgör dock.
1. Motorns längd. En lite längre motor är kan vara lättare att starta, men du kan också förlora lite dragkraft. Varje gång vi byggt en ny motor (ofta lite större än den förra) så gör vi motorn medvetet onödigt lång. Sedan kapar vi den i mindre steg tills den börjar bli lite svårstartad. Då svetsar vi på en kona på slutet och så har vi hittat en lagom längd.
2. Ventilerna behöver inte vara helt stängda i viloläge. Justera dessa så att de står lite öppna så blir motorn lättare att starta.
3. Rätt bränsle mängd är ganska avgörande. Vi har två bränslekretsar. En består av fyra pumpar som matar 8 munstycken. Den andra av en pump som matar 4 munstycken. Vi har möjlighet att justera flödet på båda kretsarna, och vi kan även starta pumparna gruppvis så att vi kör antingen ena eller båda kretsarna (4 eller 6 pumpar).
Vi har aldrig brytt oss om att optimera uppstarten väldigt mycket. Vi har en väldigt stor fläkt som hjälper oss att starta motorn och när vi ska slå rekord lägger vi några sekunder innan vi släpper iväg fordonet på att trimma in bränslet. Vi justerar då bränslemängden tills motorn känns satt gå riktigt bra. Sedan ökar vi bränslemängden en del. Detta för att kompensera för RAM-trycket som uppstår i insuget vid högre farter.