Eller ja… inte riktigt så, men vi börjar med förra helgen…
Det finns kanske de som undrat varför vi bara tystnade efter förra lördagen. Det berodde antagligen på en kombination av lite besvikelse och allvarliga frostskador. Idoga startförsök i halv snöstorm räckte inte riktigt fram, och vi fick skamset åter parkera monstret i verkstaden och åka hem för att försöka tina upp.
Lite gemensamt klurande understött av några mycket goda tips från en av mycket få kända människor som faktiskt byggt så här stora motorer och fått dem att fungera gav oss några uppslag. Under söndagens provkörningar så konstaterade vi att motorn verkade gå bättre om vi strypte den rejält vid insuget. De tips vi fått pekade också mot att vårt ventilpaket är ganska mycket för stort – vilket resulterar i alldeles för dåligt ”baksug” i motorn, vilket är en nödvändighet för att få de brinnande gaserna att returnera till förbränningsutrymmet.
Under veckan så gjorde jag även en experimentell förlängare av ett gammalt metanolfat.
I onsdags natt låg jag vaken och grubblade. Inte över om det vi gör är vettigt, för det vet vi redan att det inte är – men om vi faktiskt skulle få detta att funka. Idag vaknade man i alla fall på rätt sida, och solen sken, så det var klart att vi skulle provköra lite.
Filmen får redovisa resten:
Motorn går helt klart riktigt bra utan förlängaren, och skulle antagligen gå att starta utan denna om man tjurade lite. Dock tycker i alla fall jag att det inte är värt att riskera att köra upp 10 liter bensin bara för att få igång maskinen, så lite måste den i alla fall förlängas. Detta får bli helgens uppgift.
Fy f-n va fränt, såg ju ut att ha lite dragkraft också!
GRATTIS!
Tjo!
Grattis!
Fy fan nästa snudd på kalsong byte framför datorn.
Den ser riktigt brutal ut. Den vill liksom iväg på full makaron.
Nu slipper ni då tälta i Orsa. Ni har förtjänat tak över huvudet!
Så bra!!!
Det er jo skikkelig kraft i den!
Dette blir jo veldig bra!