Vi har varit lite dåliga på att uppdatera de senaste dagarna och det beror ju självklart på att vi har haft bättre saker för oss än att sitta vid datamanicken.
Under helgen och veckan har vi snickrat ihop en styrning som inte går av vid belastning (ifjol knäcktes paralellstaget när vi lastade av vid hemkomsten från Orsa), byggt en snillrik bromsanordning, vevat ihop en dyna av en MDF-skiva lite isolering och en gammal pressenning, klippt och bockat till värmesköldar av den finfina plåten vi fick tag på, svetsat fästöron för värmesköldarna, nitat fast värmesköldarna och hundra andra saker som inte får plats i min slipdammsfyllda hjärna just nu.
Här kommer några bilder ifrån dagens arbete.
Värmesköldarna nitas fast. Vi tyckte att vi hade köpt gott om pop-nitar men när alla sköldar satt på plats hade vi sex stycken kvar.
Den enda fyndigheten i det här inlägget får nog farsan stå för med kommentaren ”Du får väl inte tunnelseende där inne?” till Linus när han låg halvvägs inne i chassiet för att hålla emot brickorna när jag nitade.
Och så här såg det ut inifrån.
Förarmiljön känns väldigt ombonad men ändå ganska ändamålsenlig. Det är ju viktigt att det är komfortabelt OCH användbart…
Och till sist en bild som visar den oerhört vackra kontrasten mellan den svarta fackverksramen och aluminiumplåtarna. Det är faktiskt ännu mer ”breathtaking” (kommer fan inte på nåt bra ord på svenska) i verkligheten. Pinnen som sticker upp ur fotsteget är handbromsen.
Nä, nu är det dags att sova några timmar innan morgondagens pass. Då ska främre delen av motorn monteras ihop, elen dras och bränsleslangarna fästas upp. Sen är det mest bara lastning och packning kvar. På torsdag morgon bär det iväg mot Orsa…
Fasen så snygg den blir Jim! Det måste vara kul att ha ”gott om” tid för sånt här före tävlingen och inte behöva panikmeka de sista dygnen bara för att få liv i motorn, är det något man får magbekymmer av så är det krånglande motorer strax före Speed Weekend… =(