Lite beräkningar

Det vår käre vän, dalmas och husbilsinnehavare Bjurs stoppade i min bröstficka innan varje avfärd i Orsa var inte en avskedspresent utan en liten GPS-logger, som fem gånger i sekunden registrerar hastighet, tid, körd sträcka mm.

Efter en del strul lyckades jag få ut all rådata ur loggen från första körningen på kortbanan under fredagen. Minns att jag tog det ganska lugnt, och växlade mellan hög- och lågfart (med ”gasknappen”) för att känna mig fram.

Utifrån dessa data (hastighet och tid) kan man beräkna accelerationen, och sedan få fram en grov uppskattning av dragkraften.

Enligt Newtons rörelselagar så gäller förhållandet F=m * a, där F är kraft i Newton, m är massa i Kg och a är acceleration i m/s^2 (meter per sekundkvadrat). Definitionen av acceleration är hur mycket hastigheten ändras under en viss tid, t.ex hur mycket ändringen i m/s är per sekund.

Jag slängde in all data i ett Excel-dokument och genererade en liten graf. Klicka här för att öppna den i ett nytt fönster.

Dessa värde är förstås högst ungefärliga. Här tas ingen hänsyn till luftmotstånd och friktion mot underlaget, eller några andra faktorer som kan påverka accelerationen. Dock har försummandet av dessa två faktorer den effekten att den beräknade dragkraften blir lägre än den verkliga. Jag har också höftat till fordonets vikt till 250kg – så summan av alla fel blir ganska stor.

Självklart är det vettigaste att helt enkelt mäta, och det tänker jag göra senare. Vi ska kunna få ut bra mycket mer kraft än vad man ser i diagrammet.

Edit: Det dröjde inte många minuter förrän Lars-E ringde och undrade om jag verkligen väger 0 kg. Så är väl inte riktigt fallet, och jag kan ledigt lägga på 120kg för mig + en massa soppa. Dessa värden får man med en totalvikt på 370kg.

Det här inlägget postades i Jetskotern. Bokmärk permalänken.

7 svar på Lite beräkningar

  1. Bjursingen skriver:

    Tjo!
    Intressant uträkning.
    Jag börjar att få lite fason på log programmet,så snart så ska ni få se på fräna kurvor.
    Synd bara att vi inte fick data på en perfekt repa, alltid något strul. Fördelen är att man då kan göra uträkning på hur fort det skulle gå så kan man inbilla sig att den går fort som fan.

  2. Bjursingen skriver:

    Hej!
    jag har också ritat en graf.
    http://dl.dropbox.com/u/6450961/Jetskoter%20Fredag%20l%C3%A5ngk%C3%B6rning.jpg
    Den lite darriga linjen är inte att jag var bakfull när jag ritade, det är en G mätare med 0, före siffran.
    Snacka om bra ös i början hade varit roligt att se en repa då den gick hårt hela tiden.
    0-100 på 18 sec inte illa det heller.

    • LinusN skriver:

      Vems repa är det där?

      • LinusN skriver:

        Så vid starten, var accelerationen 0.5G eller 0.3G? 0.3G borde ge 0.3*9.82 = 2.94 m/s^2. Beräknat på en vikt på 370kg så bör vi då få dragkraften 2.94 * 370 = 1090 N =~111kg. Vid start så är luftmotståndet så gott som eliminerat ur beräkningen, men eventuell markfriktion (som om möjligt är högre i starten där det är jäkla blött) sänker det beräknade värdet.

  3. Bjursingen skriver:

    Repan när motorn sprack! Mycket intressant repa set ser ut som den går sämre och sämre

    • LinusN skriver:

      Jo det stämmer ju bra. Tappade kraft bra tidigt. Är nyfiken på accelerationen vid starten. Du sade att man skulle sätta 0 före värdet för accelerationen, så jag antar att accelerationen var 0.3G eller 0.5G beroende på om man kollar på högra eller vänstra värdet.

Lämna ett svar till LinusN Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.