Lite provkörning inför kåptillverkningen

Då ingen av oss är sådär speciellt rutinerade på plastning av kåpor tänkte vi testa varje delmoment så att vi vet att vi åtminstone har en chans att lyckas. Nu under helgen har vi hunnit med en del i alla fall.

Skära

Tanken var att skära ut formen i markisoleringsskivor av polystyren med hettråd. Vi gjorde en snabb och enkel uppsättning med ett bilbatteri, en snickarbänk och en stump tråd från MIG-svetsen.

Gick faktiskt väldigt bra! Det smetade och kladdade mycket mindre än jag trott, och snitten blev väldigt fina. Tråden tenderade att vilja böja ut mycket så att snitten blev sneda, men ytan var det inget fel på.

Om vi skaffar tråd med större resistans (kanthaltråd t.ex)  så att vi kan minska längden på denna, och ser till att den är rejält spänd så kommer vi att lyckas bättre med snitten.

Limma

Då vi kommer att behöva limma ihop många skivor till den slutgiltiga formen så tänkte vi testa oss fram till ett bra lim. Ett bra lim ska ha en inte allt för lång torktid, och gärna bli hårt så att det inte smetar när vi bearbetar formen.

Det här limmet var inte helt 100. Funkade rätt bra att limma ihop skivorna med, och det reagerade inte med polystyrenet. Däremot så hade det en tendens att smeta under slipningen, så vi ska nog testa med något annat.

Lars-Erik föreslår spraykontaktlim eller möjligtvis trälim.

Slipa

Jag blev faktiskt positivt överraskad över hur lätt det var att bearbeta polystyrenet, utan att trasa sönder det för mycket. Med den stora rondellen i borrmaskinen gick det att avverka enormt snabbt, men samtidigt med bra kontroll.

Med de mindre rundade slipverktygen blev ytan riktigt fin.

Spackling

Sist jag hade vägarna förbi Biltema så köpte jag en hink väggspackel för att ha något att testa med. Detta är rätt grovt, men gick väldigt bra att applicera med händerna. Det härdade rejält fort framför utblåset från värmepannan, och var väldigt lättslipat. Det är nog vettigt att lägga på av detta i ett par, tre omgångar.

Finspacklingen gjorde vi med snickerispackel. Gick också väldigt fint att lägga på med händerna. Just detta spackel har en tendens att vilja krympa rätt mycket när det torkar, så det kan uppstå någon spricka. Även här är det nog vettigt att spackla, torka och slipa i några omgångar. Efter slipningen blev det väldigt fint i alla fall.

Om någon har förslag på ett annat spackel istället för snickerispacklet, som inte krymper och spricker men som ändå är lättarbetat och ger fina ytor så är vi tacksamma!

Jag måste säga att flera av dessa moment gick mycket bättre än jag trott. Särskilt spacklingen. Visst, det lär bli knepigare när vi arbetar med mycket större prylar, men detta börjar ju att se ut som något som även en nybörjare ska klara av!

This entry was posted in Jetskotern. Bookmark the permalink.

2 Responses to Lite provkörning inför kåptillverkningen

  1. Vem stod modell för frigolit-organet då?

  2. Bjursingen says:

    Tjo!

    Kommer att bli en onödigt snygg kåpa detta.

    Ni kan ju alltid prova med en filler lite dyrare är spackel men snabbtorkande och sätter sig inte. Vet inte hur det är att slipa helt slät men måla med 5 lager hamarlack så blir det jämt som fan!

    Det finns säker flera märken men denna har jag provat One Strike Filler

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>