Trött efter fyra dagars arbete med jetskotern tar jag mig friheten att hafsa ihop en uppdatering med några bilder.
Arbetet med att skära ut delarna till formen för fartkåpan har gått väldigt bra. Då de markisoleringsskivor vi införskaffat inte riktigt hade rätt dimensioner så var vi tvungna att skarva dem på en ledd. Under torsdagen och fredagen arbetade vi med detta, samtidigt som vi förberedde jetskotern inför Ferdinand Ice Festival.
Man inser först i efterhand hur j*vla mycket arbete det blir med allt. Bara detta tog många timmar.
Nästa uppgift är att skära ut alla skivor, men hur överför man profilerna som ska skäras ut från datorn? Vi hade två tilltänkta metoder:
1. Skriva ut profilerna i skala 1:1 i en storformatsskrivare.
2. ”Gravera” profilerna direkt på skivorna i en CNC-maskin.
Alternativ 1 skulle kunna fungera, och vi har tillgång till en stoooor skrivare, men det blir en rejäl pappersåtgång och dessutom måste man klippa ut varje ark och sedan rita över konturen på skivorna innan man skär ut dem.
Det blev alternativ två med andra ord. Nu är det så här att även om vi har tillgång till många CNC-fräsar (även egna) så har ingen av dessa ett arbetsområde på minst 800x700mm. Därför lånade vi denna lilla skönhet:
Gullig va? 8600mm arbetsområde i X-axeln. Med design som en vanlig maskin blir det omöjligt att se vad som händer ute vid spindeln så därför sitter manöverpanel med tillhörande sittplats monterad på X-sliden så man åker med under körning.
Bearbetning av rejäla doningar kräver rejäla lyftverktyg. Som tur är så kommer maskinen med en travers av rang:
Efter lite strul med att få Lars-Eriks CAM-program att generera kod som Heidenhainstyrsystemet gillade så kom vi igång. Jag måste säga att allt gick väldigt smärtfritt. Då vi talade om väldigt moderata bearbetningskrafter så räckte det att trycka skivorna mot ett stopp under körningen. Förutom profilen så gjorde vi två punktmarkeringar att ha som referenser när vi limmar ihop alla lager.
Samtidigt som jag och Ola (traktorentusiast och bäddfräsoperatör) fräste så arbetade Lars-Erik med att generera nya program för varje lager, och Jim med att skära ut alla skivor. Skärandet går av förståeliga skäl inte riktigt lika snabbt som fräsningen, men trots allt snabbare än jag trott.
Faktum är att det gick så bra att all fräsning var klar redan under lördagen, så medan Jim fortsatte att skära under söndagen så passade jag på att utföra lite servicearbeten på vår nya husvagn.
Så… Alla delar utskurna. Nu lägger vi detta projekt på is tills Ferdinand Ice Festival är avklarad.
Overkill! *ASG*