En bättre koppling till Opel CIH

Vår inaktivitet här på hemsidan skulle ju nästan kunna ge sken av att inget händer hos Svarthålet. Faktum är att det händer massor, men inte med våra jetmotorprojekt.

Jag har velat en del kring hur vi ska ha det med den här hemsidan och hoppas att det jag kommit fram till passar våra kära läsare. Att skriva om precis vad som helst bara för att fylla ut med innehåll känns meningslöst. Att skriva ett helt inlägg så fort man bytt tändstift eller liknande på Mondeon blir bara löjligt. Tanken är att om vi skriver något så ska det vara om något klureri. Något vi lärt oss som vi vill dela med oss av typ. Eller bara ett litet reportage från något spektakel vi varit på…

Det lär bli lite varierat, men vi ligger lite lågt med allt för mycket ordbajsande.

Mindre snack, mer verkstad…

Jag håller för tillfället på att skruva för glatta livet med en gammal Opel Manta B som jag haft sedan jag var 19 eller något. Motorn är en trimmad 2.2L CIH. Den kanske jag går in på senare, men det är inget extraordinärt med den förutom lite egna speciallösningar här och där.

Senast jag skulle vara cool och börna med den så var det inte däcken som luktade, så jag insåg att det skulle bli dags att byta lite prylar. Rev ner svänghjulet och insåg att originalkopplingen är en riktigt klen sak. Fyrbultad tryckplatta och 215mm lamell. Så började Googlandet. Som vanligt så finns det MASSOR att läsa i diverse forum. Det är många påståenden och lite fakta. ”Jag tog tryckplatta från en xxx, lamell från en yyy och modifierade svänghjulet från en zzz”, men ingen information om hur och varför.

Insåg direkt att det var bara att börja från scratch. Tanken är att få till en koppling som tål mycket (för att sitta på en sugmotor), och som blir riktigt billig. Den ska dessutom vara smidig och funka bra både för lite buskörning och i stan. Sinterlamell går bort alltså.

När allt är klart kommer jag att presentera ett färdigt recept. Tills vidare tänkte jag visa hur jag går tillväga.

Tryckplatta

Svänghjulet har 215mm lamell (2.2L CIH-motorn har original 230mm lamell men mitt svänghjul är bytt när motorn flyttades från en Rekord till en Manta).
Man skulle kunna gå upp till en större dimension, men med rätt grejer så är 215mm inga problem för min motor. Trytckplatta från Saab 900 Turbo verkar vara populärt. Jag gjorde det enkelt för mig och valde tryckplattan från den modell som hade mest effekt, d.v.s. Saab 900 II Turbo (andra generationen), på drygt 180 hk.

Det blev till slut en Sachs 3082 100 142 för drygt 800kr.

Som ni säkert vet så fungerar ju kopplingen så att solfjädern i tryckplattan pressar lamellen emot svänghjulet för att skapa friktion mellan tryckplatta-lamell och lamell-svänghjul. Detta medför att vridmomentet från motorn överförs via svänghjul-lamell till växellådan. Ju hårdare tryck mot lamellen, desto högre blir friktionskraften och desto mer vridmoment kan man överföra.

Fjäderkonstant

Därför är det ju viktigt att kontrollera att kraften blir så hög som möjligt. En ideal fjäder har en s.k. fjäderkonstant. Detta värde anger lite förenklat hur mycket kraft som krävs för att trycka ihop fjädern visst mycket. Fjäderkonstanten anges i N/m (Newton per meter).

Om fjäderkonstanten t.ex. är 100 N/m så betyder det att det krävs 10N för att trycka ihop fjädern en dm.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hookes_lag

Har tryckplattan en fjäderkonstant?

Nej, inte riktigt. Solfjädern i tryckplattan fungerar inte riktigt som en ”ideal” fjäder, vars kraft ökar linjärt med ”ihoptryckningen”.
Solfjäderns kraft ökar ju mer man trycker in tryckplattan, till en viss gräns, för att sedan minska igen (eller åtminstone inte öka mer). Om man då kan shimsa in tryckplattan så att den ger max tryck när lamellen ligger mellan denna och svänghjulet så får man såklart bäst funktion.

Uppmätning av tryckplattan

Det är alltså läge att ta reda på vid vilket läge som tryckplattan ger mest kraft.

Jag letade fram lastcellen som vi förut använt för att mäta dragkraft på jetskotern. Då jag nu inte var intresserad av dragkraft, utan tryck så var det till att kalibrera om den för detta.

Detta utfördes med hjälp av en pallvåg, en truck, en lämplig dödvikt, ett par balkar och ett sfäriskt lager. Hamnar inom en +-200 N i alla fall (+-20 kg) och det duger långt.

Sen riggade jag upp lastcell, koppling och diverse attiraljer i hydraulpressen. Jag använde en indikatorklocka för att mäta läget på tryckplattan.

Rotade fram programmet som jag ursprungligen slängt ihop när Mobacken-Anders skulle provköra sin raket.

Efter lite tryckande och noterande i Excel fick jag fram denna fina kurva.

Mätning av Sachs 3082 100 142 tryckplatta

På den horisontella axeln ser man hur långt jag pressat in tryckplattan och på den vertikala axeln ser man hur stor kraften (omräknat till kg) är vid den positionen.

Lite drygt 800kg når man vid 2,5mm intryck alltså. Inte illa!
Hela tryckplattan med ”hus” och allt är utformad så att om man monterar den mot ett plant svänghjul så blir det ett mellanrum på ~3,5mm mellan platta och svänghjul.

Om vi då antar att vi har en lamell som är 7,5mm tjock så måste vi shimsa ut tryckplattan 7,5 – (3,5 + 2,5) = 1,5mm.

Sammanfattning för tryckplattan

Tryckplatta: Sachs 3082 100 142, för 215mm lamell
Pris: ~830kr
Avstånd svänghjul till platta vid obelastad: ~3,5mm
Max tryck: ~820kg vid 2,5mm intryck (tot. 6mm från svänghjul).
Beräkning av shims för max tryck: lamelltjocklek – 6mm

Lamell

215mm lameller är inte direkt lika vanliga som de större varianterna. Dessutom måste ju splinesen vara rätt. Saab har rätt splines på vissa modeller, och jag hittade faktiskt en Saablamell som även hade rätt ytterdiameter. Denna sitter på vissa modeller av Saab 900 (andra generationen) samt Saab 9-3 och heter Sachs 1878 031 531.

Dock så tänkte jag att det hade varit kul med någon lite strävare sak. Centerforce har ett enormt utbud av lameller. Faktum är att de säljer kompletta kopplingskit till allsköns olika fordon. Deras organiska lameller bör tåla en del extra moment jämfört med standard-diton. Centerforce arbetar främst med prylar till jänkebilar, men då de gamla gjutjärnsmotorerna (CIH) från Opel faktiskt har en del GM-anor så tänkte jag att jag kanske kunde ha tur att hitta något.

Dalhems kränger deras prylar i Sverige, och efter att ha tittat ut en lamell som jag trodde kunde funka så kontaktade jag Dalhems. Hade ju varit trevligt att få några mått tänkte jag. Dock så verkade de genuint ointresserade av att försöka hjälpa till med något sådant. Jag får alltså beställa en lamell och hoppas att den kommer att passa. Dock blev jag så tjurig att jag valde att beställa den från Jegs Performance Ebay-shop istället även om det kanske blir lite dyrare i slutändan.

Denna lamell har rätt splines (1″ axel, 14 splines) och rätt ytterdiameter (215mm). Detta borde funka. Tjockleken kvittar då jag ju ändå ska shimsa tryckplattan för bästa kraft.

Alltså:
Lamell: Centerforce 384204
Diameter: 215mm
Splines: 1″ axeldia., 14 splines
Pris: Runt 900 kr inkl frakt. Sen lär moms och importavg. tillkomma.

Lär komma om någon vecka. Tills vidare får jag borra ny hålbild i svänghjulet och kanske lätta lite…

Det här inlägget postades i Bättre koppling till Opel CIH, Faktarutor/Guider. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *