För den som vill läsa saker och ting i rätt ordning så är första inlägget/faktarutan om stötdämparna här: Länk
Idag riggade jag upp stötdämparna i hydraulpressen, tillsammans med en lastcell, ett höjdskjutmått och Svarthålet Racings egen mät- och loggningsmjukvara.
Först antecknade jag fjäderns längd vid ”startpunkten”, d.v.s. det läge då stötdämparen är nästan helt utsläppt (måste lägga lite tryck på den för att få ett startvärde).
Sen var det bara till att börja pressa och anteckna…
De här stötdämparna visade sig vara väldigt linjära. Det är en liten brytning i början av kurvan. Fjädrarna går en smula tyngre från början av någon anledning. Inget som får mig att oroas över vare sig stötdämparna eller min mätutrustning. Vi kallar det en acceptabel avvikelse helt enkelt!
Vad får man nu ut av detta? Jo:
- Om vi drar en rät linje från startpunkten (0 mm) till slutpunkten (40 mm) så får vi en fjäderkonstant på ungefär 179 kN/m. Detta ger ett visst fel ungefär i mitten av mätområdet eftersom fjädern inte beter sig helt linjärt.
- Fjäderkraften när dämparen är nästan helt utsläppt är ungefär 110kg
- Fjäderkraften när dämparen är helt komprimerad (ihoptryckt 40mm) är ungefär 830kg
Ska vi vara lite kluriga och kolla hur mycket stötdämparen är ihoptryckt när fjäderkraften (kraft anges i Newton, men vi kan ju räkna om) är 980 lbs/444 kg som står angivet här…
Kollar vi i tabellen så ser vi att kraften vid nollpunkten var 1000 N. Fjäderkonstanten är 179 kN/m eller 179000 N/m. Om vi för en given fjäderkonstant och kraft vill räkna ut ”ihoptryckningen” så använder vi följande formel:
x = (F – F0) / 179000, där x är ”ihoptryckningen” i meter, F är kraften i Newton och F0 är kraften i Newton när dämparen är helt utsläppt. 444 kg motsvarar på våra breddgrader ungefär 444 * 9,82 = 4360 N. Då kan vi räkna ut x:
x = (4360 – 1000) / 179000 =~0.0189 m =~ 19mm
Ser ut att stämma skapligt mot grafen ovan. Ett litet fel blir det då fjädern inte beter sig helt linjärt från början.
Guu så ni krånglar till det! =)
Jo, hade det inte vore för denna onödiga utsvävning så hade ju hela projektet varit a piece of cake :p