När en Caterpillar 553 gasturbin suttit ihop tillräckligt länge med resten av drivlinan så kommer de varandra ganska nära. Därför drabbades de två av akut separationsångest när jag och Kenneth (ni vet han som kör traktor pulling) skulle ta isär dem.
Detta är hela drivlinan till Stridsvagn 103, även kallad Stridsvagn S. Som vi tidigare nämnt så sitter en Caterpillar 553 gasturbin parallellt med en Detroit 6V53 tvåtaktsdiesel, med någon slags sinnrik frihjulskoppling mellan dessa.
Till en början såg det ut som ett enormt projekt att få loss gasturbinen, men det visade sig att det inte var så hemskt många slangar och kablar som behövde kopplas bort.
Själva infästningen bestod av tre bultar mot resten av drivlinan, samt en gummibuffert som ryckutjämnare. Det var framför allt den som orsakade tidigare nämnda separationsångest, då den fått ett och annat år på sig att torka fast.
Det bröts och bändes ganska frenetiskt igår utan resultat, och innan vi hann bli klara så hade Daniel (Kenneths son) ett uppdrag med en bogserbåt att tänka på, så jag hakade på och släpade containerfartyg en sväng. Innan jag hunnit ut igen idag så lade Kenneth upp denna bild på Fejjan:
Helt plötsligt så spratt den bara loss!
Vi passade på att väga den. Bra precis 250 kg.
För att kunna frakta snurran lite smidigt så klåpade jag och Daniel ihop ett stativ lite snabbt och enkelt.
Känns som två välspenderade semesterdagar!
Det ska bli väldigt intressant att se vad den hamnar i för slags fordon/erotikmaskin…