Separationsångest

När en Caterpillar 553 gasturbin suttit ihop tillräckligt länge med resten av drivlinan så kommer de varandra ganska nära. Därför drabbades de två av akut separationsångest när jag och Kenneth (ni vet han som kör traktor pulling) skulle ta isär dem.

Detta är hela drivlinan till Stridsvagn 103, även kallad Stridsvagn S. Som vi tidigare nämnt så sitter en Caterpillar 553 gasturbin parallellt med en Detroit 6V53 tvåtaktsdiesel, med någon slags sinnrik frihjulskoppling mellan dessa.

DSCF6001_1

Till en början såg det ut som ett enormt projekt att få loss gasturbinen, men det visade sig att det inte var så hemskt många slangar och kablar som behövde kopplas bort.

DSCF6008_1

Själva infästningen bestod av tre bultar mot resten av drivlinan, samt en gummibuffert som ryckutjämnare. Det var framför allt den som orsakade tidigare nämnda separationsångest, då den fått ett och annat år på sig att torka fast.

Det bröts och bändes ganska frenetiskt igår utan resultat, och innan vi hann bli klara så hade Daniel (Kenneths son) ett uppdrag med en bogserbåt att tänka på, så jag hakade på och släpade containerfartyg en sväng. Innan jag hunnit ut igen idag så lade Kenneth upp denna bild på Fejjan:

553

Helt plötsligt så spratt den bara loss!

DSCF6010_1

Vi passade på att väga den. Bra precis 250 kg.

DSCF6011_1

För att kunna frakta snurran lite smidigt så klåpade jag och Daniel ihop ett stativ lite snabbt och enkelt.

DSCF6014_1

DSCF6019_1

Känns som två välspenderade semesterdagar!

Det här inlägget postades i Caterpillar 553 gasturbin. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Separationsångest

  1. Anders Johansson skriver:

    Det ska bli väldigt intressant att se vad den hamnar i för slags fordon/erotikmaskin…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *