Oj så stor den blev…

Så, då skulle det äntligen ske. Efter ytterligare 17 mil nådde plåten till nya motorn verkstaden. Jag och Jim har rätt gott om resurser, både i vår egen verkstad och hos vår arbetsgivare, men när det kommer till 2mm rostfri plåt i kvadratmeterstora bitar så är vi chanslösa. Därför är det en himla röta att L-E råkar ha det bättre ställt på den fronten.

NyMotor-0001

NyMotor-0002

Fräna maskiner i all ära. Man ska veta hur de fungerar också. Efter en del klurerier fick vi ordning på kantpressningen. Det är faktiskt inte helt självklart det här med hur man rullar en plåt till ett rör. Innan man kör in plåten i rullmaskinen så måste man nämligen bocka till den i kanterna då rullmaskinen inte kan kröka plåten hela vägen ut till kanten.

NyMotor-0003

NyMotor-0011

Så det man gör är att bocka plåten i flera steg i båda ändarna. Till vår hjälp hade vi några fina radiemallar av masonit som vi klippt och slipat fram.

NyMotor-0006

Medan Lars-Erik och Jim donade på med plåtarna hängde jag med en vänlig kollega till L-E som lovat att hjälpa oss skära ut de bitar som inte var rektangulära i plasmaskärmaskinen. Vi provskar först ut en detalj i vanlig ”svartplåt”. Det gick alldeles strålande och precisionen var ypperlig. Tyvärr så visade det sig att resultatet inte blev fullt lika bra i vår plåt. Om man tänker efter ett par sekunder så inser man rätt snart att om man köper en plåt som ska vara extremt värmetålig så blir det kanske problem.

NyMotor-0004

Efter lite justering så nådde vi faktiskt fram till ett fullt acceptabelt resultat. Framtill på motorn så övergår den från rund till rektangulär form. De bitarna var några av de vi skar ut. Medan Lars-Erik och Jim fortsatte bocka och rulla plåt så började jag rita ut bockningslinjer till övergångsbitarna. Som tur är så har man mycket ”gratis” när man konstruerar plåtdetaljer i Inventor. På ritningen så får man automatiskt bockinstruktioner, både med positioner och vinklar.

NyMotor-0005

Det var lite nervöst att börja kröka de här bitarna, så jag provade faktiskt på en som vi skurit ut ur ”svartplåt” först. Såg riktigt bra ut, så jag skred till verket med the real deal.

NyMotor-0008

På avstånd så ser det faktiskt riktigt bra ut! Egentligen är det väl L-E som är den skarpaste när det kommer till plåtslageri, men han sade att mitt resultat var helt OK så jag litar på honom. Lite smide blir det när man ska svetsa ihop delarna och få dem att passa emot motor och fläns.

Medan jag pulade på med övergången så drog Jim och L-E ut i gammsmedjan för att ge sig på att rulla det längsta röret. Den lilla rullmaskinen som vi använde till alla andra rör räckte inte till där, så nu var det till att sätta relikerna i arbete.

NyMotor-0010

När den här maskinen tillverkades så var nog pulsjetmotorer något man fortfarande trodde på. Inte senaste modell direkt. Och någon CE-märkning är nog bara att glömma.

Ergonomi? Nej, detta är inte en maskin för den som är rädd för att ta i lite!

NyMotor-0009

Lars-Erik har tidigare kollat lite på inköp av tillsatsmaterial inför svetsningen. Det visade sig att man vanligtvis måste köpa detta på 25-kilosförpackning. Detta kändes inte så hemskt aktuellt för oss, så vi klippte till vårt eget.

NyMotor-0007

När alla delar var färdigrullade och bockade så lade vi ut dem intill varandra (Lars-E for scale).

NyMotor-0012

Den här motorn blir enorm! Dock så kan vi avslöja att vi medvetet gjort den rejält lång, då vi föredrar att den är förhållandevis lättstartad när vi ska igång med den första gången. Tanken är väl sen att man, när man provkör den, kapar den bakifrån eftersom för att hitta en lämplig längd. Vi vill ju ha så mycket dragkraft som möjligt, men samtidigt en lättstartad motor.

Det här inlägget postades i Jetskotern. Bokmärk permalänken.

8 svar på Oj så stor den blev…

  1. Olov skriver:

    Vilket as! 😀
    Hejja! Hejja!

  2. Anders Johansson skriver:

    Grymt! Lova att höra av er när ni ska till att provstarta den första gången. 🙂

  3. Bjursingen skriver:

    Fränt bröl rör det blev.
    Det känns som det utsticket blir något för supportrarna att snubbla över när dom är druckna i depån.

    Körhårt!

  4. GoCe skriver:

    Grymt bygge.

    Har funderat lite på varför ni inte gör sista biten justerbar? typ rör i rör med traptetsskruvar för att reglera längden.
    då kan ni ha det långt när ni startar och kortare när ni ska ha max effekt.

    • LinusN skriver:

      Tackar!
      Tanken har slagit oss, men det har avskräckt oss lite. När motorn vibrerar så mycket att till och med svetsarna längst bak börjat ge vika så tror jag att vi skulle få problem med hållbarheten. Dessutom skulle en redan svintung konstruktion bli ännu tyngre.
      Men som sagt; det skulle säkert kunna ha vissa fördelar. 🙂

    • Jim skriver:

      Jo, tanken har som sagt funnits. Men vi avslutade väl det med mottot ”Ju mindre finesser, ju mindre som kan jävlas”…

      • LinusN skriver:

        …vilket känns som en rätt bra idé med tanke på att typ den enda finess som finns (ett rör) på egen hand lyckats ställa till med mer jävulskap än tunneln genom Hallandsåsen.

        • LarsE skriver:

          Sedan tror jag inte heller att det är helt enkelt att tillverka ett teleskoprör/mekanik med ”bra” passning men som samtidigt inte börjar kärva pga termisk expansion när motorn väl startat.
          Men iden är inte alls dum och vi har ju tänkt tanken, men som vi tänker så är det inte värt besväret då en ”rätt” inställd motor startar rätt lätt och ger samtidigt bra med kraft.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.