I förrgår kom L-E till min och Jims del av världen, och med sig hade han en sprackans pulsjetmotor modell ännu större.
Lite gruvsamt har det allt varit, innan man liksom vetat hur jävligt det skulle vara att få in den i chassit.
Det visade sig faktiskt gå bättre än väntat. Ett par rör i chassit måste göras om. Vi upptäckte även att då vi sänker motorn någon cm så kommer bränsleledningarna att krocka med ställningen för huven, så den blev vi tvungna att göra om lite.
Vi passar också på att göra ett bättre bakre fäste för motorn, då det som satt där inte var så värst välgjort. Dessutom så skulle det, med den nya motorn, inte lämna mycket rörelsemån kvar – vilket behövs då den expanderar en del när den blir varm.
Det blev med andra ord till att notcha lite rör…
Passade även på att ultraljudstvätta spridarmunstyckena, samt kolla bestyckningen. L-E har handlat in några större munstycken som vi antagligen kommer att behöva med den större motorn.
Det bakre fästet är nu nästan klart. Dock så tog gasen till TIG:en slut, så vi får avvakta med helsvetsningen.
Vi hade nog inte riktigt kunnat föreställa oss hur skapelsen skulle se ut med en större motor, som dessutom sitter flera cm lägre. Det visade sig dock se riktigt bra ut!
Dessutom så blev det enklare att få in armen för att trycka i den övre huvsprinten. Något som var riktigt knivigt förut.
Under veckan ska vi göra klart det sista så att motorn är klar för provkörning nästa helg.
Fan så stor den är! 🙂
Jo den är lång och grov
Mäktigt! Spänningen inför start är olidlig!
Minst sagt!
När är det dags för en provstart?
Kommande söndag är det tänkt!