Nya motorn (nästan) på plats

NyMotor-0100

I förrgår kom L-E till min och Jims del av världen, och med sig hade han en sprackans pulsjetmotor modell ännu större.

Lite gruvsamt har det allt varit, innan man liksom vetat hur jävligt det skulle vara att få in den i chassit.

NyMotor-0101

Det visade sig faktiskt gå bättre än väntat. Ett par rör i chassit måste göras om. Vi upptäckte även att då vi sänker motorn någon cm så kommer bränsleledningarna att krocka med ställningen för huven, så den blev vi tvungna att göra om lite.

NyMotor-0108

Vi passar också på att göra ett bättre bakre fäste för motorn, då det som satt där inte var så värst välgjort. Dessutom så skulle det, med den nya motorn, inte lämna mycket rörelsemån kvar – vilket behövs då den expanderar en del när den blir varm.

Det blev med andra ord till att notcha lite rör…

NyMotor-0103

Passade även på att ultraljudstvätta spridarmunstyckena, samt kolla bestyckningen. L-E har handlat in några större munstycken som vi antagligen kommer att behöva med den större motorn.

NyMotor-0104

Det bakre fästet är nu nästan klart. Dock så tog gasen till TIG:en slut, så vi får avvakta med helsvetsningen.

NyMotor-0105

Vi hade nog inte riktigt kunnat föreställa oss hur skapelsen skulle se ut med en större motor, som dessutom sitter flera cm lägre. Det visade sig dock se riktigt bra ut!

NyMotor-0106

Dessutom så blev det enklare att få in armen för att trycka i den övre huvsprinten. Något som var riktigt knivigt förut.

NyMotor-0107

Under veckan ska vi göra klart det sista så att motorn är klar för provkörning nästa helg.

Det här inlägget postades i Jetskotern. Bokmärk permalänken.

6 svar på Nya motorn (nästan) på plats

  1. Anders Johansson skriver:

    Fan så stor den är! 🙂

  2. Thomas skriver:

    Mäktigt! Spänningen inför start är olidlig!

  3. Markus D skriver:

    När är det dags för en provstart?

Lämna ett svar till Anders Johansson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.