Flödesmätare

I sann miljöfordonsanda så måste vi förstås ha koll på soppaförbrukningen.

En flödesmätare av rotormodell inhandlades på nätet. Den är specad för att klara upp till 30l/min och drygt 10 bar, men då det trots allt är bensin vi ska pumpa genom den (med fyra pumpar) så tog jag och förstärkte den lite. Den ska ju dessutom anslutas till ett par relativt styva hydraulslangar, och för att undvika onödiga brytningar på själva mätarhuset så tog jag och byggde in den lite.

Mätaren hade en lite underlig gänga för anslutningen. Utvändig M20x1.75. Verkar vara samma typ som på duschslangar, vilket förvisso var smidigt när jag skulle testa den lite, men det fanns inget som riktigt stämde för att ansluta hydraulkopplingar till den. Tog och fräste till ett par aluminiumblock med rätt gängor i. Flödesgivaren limmade jag fast i dessa med rikligt med epoxy.

En st mätare i originalutförande, samt en förstärkt sådan.

Det här inlägget postades i Jetskotern. Bokmärk permalänken.

8 svar på Flödesmätare

  1. Olov skriver:

    Snajsit!
    Inte för att ni behöver det med eran maskinpark. Men för oss andra som måste svetsa ihop nåt klåp så är det millimetergäng i muttern till skärringskopplingarna 🙂
    Börjar det dra ihop sig till nån provstart??

    • LinusN skriver:

      Hmm, jo i den hydraulkoppling jag hittade var det M20x1.5. Och i givaren var det M20x1.75, skumt nog.
      Det jag gjorde var faktiskt att gänga 1.5 genom hela aluminiumbiten och sedan tvinga in givaren, med gott om epoxy.

      Är nog ett tag kvar till starten, men det börjar verkligen kännas att det händer något nu. Många delar klara. Prylar går att montera ihop. Ventilpaketet är ren och skär konst! Jag ska trådgnista spår i ventilerna nu i veckan.

  2. U-B skriver:

    Miljöfordon?! – med bränselförbrukningen 855l/h?!

  3. Olov skriver:

    Ni skulle ha gjort ett komplett ventilpaket till som ni kan ha och klämma och känna på så ni inte behöver må dåligt när det här blir begagnat och skitigt! 🙂

  4. Skogsfinnen skriver:

    Snyggt!
    Detta kan dock identifieras som en i sammanhanget svag punkt.
    – Förbered en hylsa med lämplig gänga så att denna går att koppla förbi.
    (vissa oredovisade erfarenheter med E-Bränsle, plaster och epoxyresin..)

Lämna ett svar till LinusN Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.