Igår tog jag och L-E och såg över ventilpaketet en aning. Efter att ha lagt en del möda på att få det rent från sot och ärg (vägsaltet på vägen hem från Orsa i våras var inte snällt) så blev det lite roligare att jobba med.
Efter goda råd från en av få som bevisligen klarar av att få så här stora motorer att fungera så har vi bestämt oss för att böja tillbaks ventilerna en aning. När vi gjorde i ordning dessa så överbockade vi dem en del för att de skulle hållas riktigt stängda, med konsekvensen att motorn har väldigt svårt att få i sig luft vid uppstart. Att låta ventilerna vara en aning öppna ska tydligen bara vara en fördel, och stänger gör de garanterat ändå när det väl smäller!
Vi tillverkade ett litet verktyg för att kunna böja tillbaks alla ventilerna så lika som möjligt.
Nedan ser ni skillnaden:
I motljus syns det lite bättre.
Er sikkert lettere for motoren å få luft med ventilene litt åpne. Vil tro det er ganske bra trykk i brennkammeret ved eksplosjonen, så ventilene stenger vel skikkelig da!
Vet dere hvilke trykk som er i motoren? Og det blir vel ett lite undertrykk?
Heja gubbar! Nu är det väl bara spridarmodifieringen kvar innan den är klar för provstart igen?
Seriöst ventilbrytar-verktyg må jag säga, 99% av oss vanliga dödliga skulle ha använt en polygrip. =)