Inte nog med att upptakten inför Speed Weekend innebär några av de mest hektiska veckorna på året. Det råkar även förefalla så att jag har fruktansvärt mycket att göra på jobbet.
Nyss hemkommen från ett dagligt/kvällsligt/nattligt pass tänkte jag göra en liten uppdatering.
Förra året använde vi en kompressor i kombination med en extra trycktank och en stor ventil för att blåsa igång motorn. Detta ger helt klart en rejäl luftknuff, men det är väldigt svårt att få någon kontroll över flödet. Dessutom tömmer man tankarna på ett par sekunder, och måste sedan vänta länge innan de är fyllda igen.
Detta år tänkte vi försöka med en fläkt. L-E har fått låna en rejäl pryl från sin arbetsplats. Med en motor på 4kW ska det nog gå att få tillräckligt flöde.
Jag började fundera över det här med startström, och trots att elverket ger 7kVA så kunde det finnas en risk att man kan få startproblem. En Y/D-omkopplare funkar inte med den motorn, men så hittade jag en gammal frekvensomriktare, ett begagnat elskåp i lagom format och lite annat skrot. Slutade med en finfin hastighetsstyrning, vilket ger oss goda möjligheter till att kontrollera flödet.
Jim tog och svarvade till en handskvänlig jätteratt för att ställa in hastigheten, och jag monterade in ett glas i dörren så man kan se vilken frekvens man matar ut.
Blir ett maffigt arrangemang för att få igång maskinen, så vi bör nog ta med oss ett eget depåfordon…