Briljant! Strålande sol ute, och här sitter man inne i hobbyrummet drickandes kaffe och designar kretskort…
Det handlar om spänningsregleringen till bränslepumparna. Som vi nämnt tidigare så måste vi försörja pumparna med en konstant spänning så att inte bränsleflödet blir beroende av spänningen i batterierna. Om vi kör dubbla batterier (24v) och reglerar ner till 14 volt så bör det problemet vara ur världen. Dock handlar det om lite effekt.
Elektroniken är uppdelad i två delar:
1. Styr- och regler-kort. Detta mäter ständigt utspänningen och ser till att denna håller sig konstant med hjälp av ”kraftkortet/kraftkorten”.
2. ”Kraftkort”. På detta kort sitter den elektronik (transistorer) som sköter själva switchningen av spänningen. Tanken är att man ska kunna använda flera sådana kort för att klara av ännu större effekter om det skulle krävas. Exakt hur mycket ström varje kort kan leverera är inte helt klart. Det som begränsar strömmen är värmeutvecklingen i transistorerna. Vi har valt transistorer med låg inre resistans (Rds) för att minimera denna. Kylflänsar skippar vi då det har visat sig vara knepigt att montera komponenter mot både kretskort och kylfläns på ett bra sätt så att de inte slits sönder när det börjar vibrera och ha sig. Ska bli spännande att provköra…
I vilket fall så är det ”kraftkortet” som är färdigritat nu. Efter en del goda råd och idéer from Lars-Erik har jag gjort de sista justeringarna. Tror jag håller på detta ett par dagar till innan jag skickar iväg beställningen. Att tillverka sådana här kort själv kommer inte på fråga. Det innehåller på tok för många ”vior” (anslutningar mellan övre och under kopparlagret) för att det ska vara praktiskt möjligt. Dessutom blir de så himla fina när de kommer färdiga med lödmask, komponenttryck och text på.
Nej, nu blir det till att släpa ut sin bleka kropp i solen en sväng!