Jaja, jag får överlåta rimmandet till Anders.
Inför kommande helgs provkörning av Mobacken-Anders raketmotor har jag jobbat på program och utrustning för att mäta dragkraft och diverse temperaturer. Har gjort ett litet PC-program som loggar dessa data via USB-anslutna enheter i 100Hz. Mycket data blir det, så vi kommer få finfina kurvor att analysera sen.
Tog även och programmerade ihop en fin analog mätare som man ser bra från avstånd.
Idag gjorde jag i ordning och kalibrerade en 1-tons lastcell som jag bara måste köpa när jag fick den till bra pris från Load Indicator. Med en vikt på 850kg som referens blev det nog bra.
Vad ska vi nu ha den här till tänkte jag när jag var klar. Väga jetskotern såklart. Vi har bara kunnat spekulera kring vad den väger, men nu skulle sanningen fram.
Lite drygt 300 kg blev svaret. Lär vara en bra bit över 400 med förare och fulla soppatankar. Som tur är så har vikten egentligen inte någon inverkan på hastigheten. Det enda vikten påverkar negativt om man bortser från friktionen mot underlaget är accelerationen. Som tur är så har vi lång accelerationssträcka så det ska inte vara något problem. Vad gäller friktionen så var den definitivt inget problem förra året så vi ska inte behöva oroa oss.
Igår shoppades det lite mer inför kommande arbeten. En ny gasregulator till TIG:en, kapskivor, rostfria svetspinnar etc. En fågel viskade också i mitt öra att Lars-Erik säkrat tillgången på rostfri plåt inför bygget av ett nytt förbränningsutrymme.
Snyggt jobbat frän mätare!
Kanon att få veta vikten på skotern, det har ju varit en hel funderingar om den.
Härligt att ni ligger i start groparna för lite puls jet service.