En (rund)bock som inte brinner

Under veckan så har det hänt lite mer på den nya motorn,  det första på listan  var att  bocka till den riktiga övergången från brännkammarens runda form till flänsens rektangulära, denna gång i fin rostfri plåt.

När bockningen och svetsningen av övergången blev klar så var det dags att ordna med förbockningen av motorns konformade delar, dvs övergången mellan brännkammaren och pipan, samt en expanderande avslutning av pipan som vi ska experimentera med för att se om den kan ge lite mer dragkraft.
När förbockningen i kantpresen (efter lite bekymmer) var klar var det dags att valsa konorna runda.
Det krävs några varv snurrande och endel våld med gummi-klubban för att  övertala plåten att ta sin rätta form.
rundvalls_kona
När alla plan plåtbitar förvandlats till runda plåtbitar var det att  först TIG-svetsa ihop dom på länden så att man får bitar som sedan kan skarva ihop till en färdig motor.

Det som nu återstår innan man kan börja svetsa ihop alla delar är att rulla ihop det långa röret och tillverka den nya flänsen  som ska sitta fram på motorn

This entry was posted in Allmänt, Jetskotern. Bookmark the permalink.

6 Responses to En (rund)bock som inte brinner

  1. LinusN says:

    Rent erotiskt!!!

  2. Husse says:

    Fy f-n vad vackert, man blir ju tårögd av hänförelse!

  3. Sälengrodan says:

    Så snyggt. En njutning att se resultatet av proffsjobb!

  4. Niklas says:

    Snyggt!

  5. LarsE says:

    Proffs vetefan, när det gäller plåt och svets så gäller det mest att klåpa ihop allt så gott jag kan. ;)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>