Under veckan så har det hänt lite mer på den nya motorn, det första på listan var att bocka till den riktiga övergången från brännkammarens runda form till flänsens rektangulära, denna gång i fin rostfri plåt.
När bockningen och svetsningen av övergången blev klar så var det dags att ordna med förbockningen av motorns konformade delar, dvs övergången mellan brännkammaren och pipan, samt en expanderande avslutning av pipan som vi ska experimentera med för att se om den kan ge lite mer dragkraft.
När förbockningen i kantpresen (efter lite bekymmer) var klar var det dags att valsa konorna runda.
Det krävs några varv snurrande och endel våld med gummi-klubban för att övertala plåten att ta sin rätta form.
När alla plan plåtbitar förvandlats till runda plåtbitar var det att först TIG-svetsa ihop dom på länden så att man får bitar som sedan kan skarva ihop till en färdig motor.
Det som nu återstår innan man kan börja svetsa ihop alla delar är att rulla ihop det långa röret och tillverka den nya flänsen som ska sitta fram på motorn
Rent erotiskt!!!
Fy f-n vad vackert, man blir ju tårögd av hänförelse!
Läckert!
Så snyggt. En njutning att se resultatet av proffsjobb!
Snyggt!
Proffs vetefan, när det gäller plåt och svets så gäller det mest att klåpa ihop allt så gott jag kan. 😉