Till Ian Andersons och Jethro Tulls medryckande toner har vi fått en hel del gjort idag.
Helgens arbete började faktiskt lite smått igår med en 35-milatur till Bispgården för att hämta Lars-Erik och de delar han tillverkat. En annan var allt annat än kry efter att ha dragit på sig en släng av vad-det-nu-kan-vara, så Jim ställde upp som chaufför.
Att göra-listan för helgen innefattade:
- Borra fläns för infästning av venturi och ventilpaket mot motorn
- Modifiera venturi så att den passar i den nya övergången
- Göra om motorfästen
- Svetsa fast övergång med fläns mot förbränningsutrymmet
- Göra ett hus till hastighetsmätaren så att vi slipper använda grå och blå VVS-detaljer
Borrningen av flänsen gick åt skogen direkt då undertecknad gjorde ”fel hål på fel ställe”. Efter att L-E tydligt markerat ut de hål som skulle borras/gängas så blev det lite bättre.
Efter en stunds kapande och slipande passade venturin så här bra i övergången. Ruggigt snyggt med lite runda former!
Då vi efter diverse missöden lagt på ett par hekto med svets runt flänsen på förra motorn under förra Speed Weekend så fick vi även våldföra oss lite på motorfästena. Nog för att vi gillar att ”klåpa” ihop saker ibland, men detta krävde lite tillsnyggning.
Såg lite trevligare ut efter slutfört arbete. Som ni ser så är fästena ”designade” (läs: ”hittade i en skrotlåda”) för minst några tons dragkraft, så de ska nog hålla. Lite färg på det här så…
Jim satte igång med inkapslingen till hastighetsmätaren…
Lars-Erik riktade och punktade fast övergång med fläns på resten av motorn.
Jag lade en del svets på utsidan. Speciellt vackert blev det inte, men det ska nog hålla. Annars vet ni/vi vem vi ska skylla på. Man kan inte vara bäst på allt som jag brukar säga…
Insidan tog L-E hand om.
Hastighetsmätaren blev förstås ofantligt snygg!
Lite tillsnyggning av förra säsongens skavanker, samt montera tillbaks visaren som vibrerade loss under första körningen på långbanan så…
Gick ju rätt bra detta trots lite manfall (jag gjorde inte många knop under söndagen). Nästa helg ska motorn in i chassit. Vi ska mäta ut placeringen för tändstiftet och montera detta. Förstärka upp kring bakre motorfästet och se till att allt är klart och klappat inför provkörningen som vi planerar att ta om knappt två veckor.
Tjo!
Roligt att se att allt går framåt med nya motorn.
Känns ju som att det är dax att åka upp till Orsa när som helst.
Å andra sidan är det väl bara en dryg månad kvar, så det blir skoj.
Kör hårt så syns vi snart.