Dragkraft och hastighet

Det finns en helt fantastisk rapport kallad Sea-level performance tests of a 22-inch-diameter pulse-jet engine at various simulated ram pressures att ladda ner från NASAs hemsida; Länk.

Någon gång under eller efter andra världskrigets slut så kom amerikanerna över en av tyskarnas V1:or. Antagligen var det inte så svårt eftersom de slagit ner lite här och var (många träffade inte alls det tänka målet). De byggde en replika av denna och utförde en rad avancerade tester. Antagligen var de intresserade av att nyttja tekniken själva.

Deras motor var en aning större och gav ungefär 220-230 kg dragkraft vid stillestånd. Här nedanför ser man ett utdrag ur rapporten där man ser att dragkraften ökar rejält vid riktigt höga hastigheter.

Vi översätter till mått som vi förstår:

En rejäl ökning!
Värt att notera är att det är väldigt höga hastigheter det handlar om i grafen ovan, men om man genar lite och approximerar ökningen vid 150 knyck till 10-15% så har vi i alla fall minst 20kg till att leka med.

Väldans praktiskt med ökande dragkraft vid ökande hastighet och luftmotstånd. Som tur är så ökar luftmotståndet snabbare…

Det här inlägget postades i Faktarutor/Guider, Jetskotern. Bokmärk permalänken.

6 svar på Dragkraft och hastighet

  1. anders skriver:

    ni få ta och hålla i er rejält vid passeringen av 547kmh =)

  2. GoCe skriver:

    Borde inte detta betyda att om ni sätter en tratt på insuget så kommer ni ”överladda” systemet och få ut mer effekt?

    • LinusN skriver:

      Det borde det nog inte. Det som påverkar motorns prestanda är det tryck (kraft per ytenhet) som verkar på motorns insug, och detta påverkas inte av en tratt.
      På engelska kallas detta för RAM Pressure.

  3. LarsE skriver:

    En annan sak att tänka på är att man samtidigt bör öka bränslemängden när RAM trycket ökar för att få ut maximal dragkraft, och något säger mig att föraren/piloten kommer att ha fullt upp att hålla i styret och kanske inte känner för att börja justera bränsletrycket i 150 knyck. 🙂
    På V1’an så hade dom ett sinrikt system som automatiskt justerade bränslemängden beroende på höjd och hastighet för att alltid få maximal dragkraft.

    • LinusN skriver:

      Jo det stämmer, så vår prestandaökning vid de relativt moderata hastigheter vi kommer att färdas kommer antagligen att vara blygsam.

      • LinusN skriver:

        Då vi har ett ganska långt insug borde RAM-trycket vara en smal sak att mäta (lätt att få in en givare i tratten).
        Dock är det väldigt enkelt att räkna ut också, då det är en funktion av luftens densitet och fordonets hastighet. Luftens densitet i sin tur beror på lufttryck och temperatur.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Ram_pressure

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.