Förrförra helgen stoppade jag tillbaks motorn med den nya kopplingen i bilen igen. Jag fick justera fram kopplingsarmen lite, samt lägga en liten distans mellan höljet på kopplingsvajern och ”hållaren” i motorn för att få lite justermån på muttern vid kopplingsarmen.
Märkte direkt att kopplingspedalen hamnade rätt högt när kopplingen verkade skapligt vettigt injusterad, men faktum är att när jag körde så kändes det jättebra! Den tar väldigt mjukt och fint, och verkar greppa duktigt bra. Kan förstås inte säga exakt hur bra den presterar då jag inte direkt hårdprovat än, men tänkte ändå presenterar receptet nedan:
Recept
Billig, sportigare, men inte extrem 215mm koppling till Opel CIH. Utprovad på Opel Manta B med 5-växlad Getrag-låda.
Svänghjul
- Nedplanat c:a 5mm.
- Lättat. Totalvikt inklusive lamell och tryckplatta: 12.7 kg (original ~16.9kg)
- Ny hålbild för tryckplatta.
Ladda ner ritning i PDF- och AutoCad-format här: Svänghul Opel CIH 215mm lamell
Lamell
Centerforce: 384204. 215 mm diameter. Runt 1000 kr.
Tryckplatta
Tryckplatta: Sachs 3082 100 142. Runt 900 kr.
Shimsad 1.55mm (de M8 brickor jag hittade som var nära nog).
Tjo!
Du får väl göra en burn film som test!
Röker det på rätt ställe så får du väl MVG.
Hehe, provbörnat har jag, och då rök det på rätt ställe – till skillnad från med förra kopplingen. Har dock inte filmbevis…