Under veckan har L-E skurit ut delarna till svingen enligt de fina ritningar vi knåpat ihop. Jag har alltid en tendens att ta i lite i överkant när jag designar saker. Vi kan väl skylla det på ovana. Som tur är så har ju totalvikten antagligen ytterst begränsad inverkan på toppfarten. Kanske till och med kan vara så att den pga. ökad stabilitet skulle kunna tänkas gå att få upp i högre fart…
Fick ett SMS från L-E härom dagen. Något i stil med ”vi har byggt en pansarvagn”. När han idag efter mycket om och men lyckats baxa in svingen på mitt vardagsrumsgolv så började jag väl inse att denna nog inte kommer att vika sig i första taget.
Tänkte precis säga att jag ”slänge ihop” en simulering i Inventor, men sanningen är väl att det tog åtskilliga timmar innan jag fick alla parametrar att stämma.
Med motsvarande ett tons kraft anbringad på axeln som meden sitter på så ser det ut så här:
Bilden ovan visar säkerthetsfaktorn i förhållande till sträckgränsen. Inga större problem alltså.
Hur mycket flexar den då? Ja lite drygt en mm mitt på axeln som meden sitter på (bilden är en kraftigt överdriven illustration).
Vad ska man säga?… Det bör hålla! Totalvikt: 27 kg. Inte så farligt ändå. Meden som ska bort väger nog runt 5 kg så det blir väl drygt 20kg extra att släpa på.
…
…
En tanke slog mig; borde vi inte lägga till lite sidokraft också?
Bilden nedan visar förskjutningen i sidled med en uppåtriktad kraft motsvarande 250 kg (2500N) samt en sidoriktad kraft motsvarande 200 kg (2000N) ser det ut så här. Observera att färgskalan endast visar förskjutningen i sidled på den bilden.
Tur att L-E bara punktade ihop allt. Ser ju nästan ut som att man skulle kunna förstärka lite till längst ut på armarna.
Sätt meden på tvären så kan ni hyra ut attiraljen till Glenn att hyvla isbanan med, ser ju ut att kunna överleva en direkt kärnvapenträff den där svingen…. 🙂