Fler mätningar

Som vi redan konstaterat så är fjäderkraften på de stötdämpare/fjädrar vi köpt drygt 100 kg när de är helt utfjädrade. Om allt ska vara optimalt så bör ju upphängningen sjunka ihop en aning när man sätter sig på den. Om den inte sjönk ihop det minsta så skulle ju inte komforten bli den bästa.

För att räkna ut var på svingarmen vi ska fästa stötdämparna så behövde vi veta hur mycket vikt som hamnar på denna. Jetskotern är tung som stryk! Minst 350 kg om jag inte minns fel. Dock så ligger tyngdpunkten väldigt långt fram. Bak lyfter man den enkelt. Jag tippade på att den skulle ligga på runt 70 kg. I verkligheten var det faktiskt lite mer.

Den här vågen är inte i bästa skicket då den blev rejält våldtagen när vi testade dragkraft med den. Tog därför fram min fina lastcell också.

Drygt hundra kg alltså. Jag är uppenbarligen en stålman!

Stötdämparna kommer att hamna där batteriet sitter idag. Tanken är att det ska gå att sätta längst fram på ett av fotstegen så jag flyttade det dit och intog fartställning medan far dokumenterade.

Ungefär 160 kg alltså. Ganska bra. Med två dämpare och en utväxling på 2.2:1 på svingarmen så krävs ju 100kg för att börja trycka ihop fjädern. Med 160 kg så sjunker den i alla fall ihop lite när man sätter sig. Borde kanske beakta att Jim och L-E väger ungefär hälften så mycket som mig.

Jag har grämt mig lite över att chassit hamnar lite högre från marken, men det ser faktiskt inte så illa ut när man kollar i verkligheten.

Det här inlägget postades i Jetskotern. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.