Sakta men säkert så arbetas det vidare på sparken för att få den presentabel i tid för SpeedWeekend.
En sak som står ganska högt på listan är att rikta ramen då vi klotade med den i Funäsdalen, vi gjorde visserligen en fältmässig reparation på plats men jag tyckte att det inte skulle skada att både rikta och förstärka lite extra.
Sedan tyckte jag att både tankarna och värmesköldarna lite tråkiga med spridda fläckar av rost, men efter lite lätt slipning så var dom mer eller mindre färdiga för att få sig lite färg, då det ligger i värmesköldars natur att exponeras för värme så kommer både dom och tankarna bli målade med värmetålig aluminiumfärg.
Tyvärr så gäller det att vara lite försiktig med den färgen tills att man ”torkat” den genom att hetta upp den till några hundra grader, men Linus har lovat en lösning på det problemet.
Nästa detalj har att göra med att underlätta transporten av fordonet, nu är det visserligen ganska häftigt att köra runt med en jet-spark på takräcket men ibland kan det vara trevligt att inte behöva dränka den i vägsalt och annat blask under transporten.
Efter att ha gjort lite snabba mätningar så kom jag fram till att det bör vara möjligt att ”skohorna” in sparken i bagaget på 740’n om den bara vore något lägre.
Sagt och gjort, det var bara att ta fram vinkelslipen och börja kapa!
Fast det ser inte speciellt bekvämt att köra den nu, kanske bättre att montera gångjärn så att man slipper ligga på motorn för att köra? 🙂
Efter lite funderande så fick det bli en lösning med gångjärn och excenterlås för att låsa styret på plats vid körning, för att göra det något stabilare så blev det även ett par koniska tappar som centrerar och fixerar styret lite extra när man spänner excenterlåsen.
Sist en liten bild från när bakmeden till skotern får sig en 20-meters radie.