Förra helgen var det dags att ta itu med bränslesystemet, men innan vi satte igång med det så värmebehandlade vi den nya fina lacken på tankarna till jetsparken. Några timmar i 230 grader borde göra susen…
Firman som min och Jims farbror Herje arbetar hos (TS Produktion) var snälla att låna ut sin hydraulpress. Vi använder ju hydraulslang för bränslesystemet så vi behövde den för att göra om alla slangar.
Tanken var att byta ut bränslefördelningsblocken mot ett kombinerat, för både låg- och högfartsspridarna. Då det inte riktigt var tillverkat än så togs en ”dummy” fram lite fort.
Förutom regelbundna fikapauser så får man även passa på med lite isträning så att man inte känner sig helt ovan när man hamnar på Storsjön i Årsunda.
Samtidigt som Jim och L-E fixade med bränsleslangarna så började jag fundera på var vi skulle sätta batteriet. Hyllan där det ursprungligen suttit, längst bak på vänster fotsteg, blev ju bortmonterad när vi kortade fotsteget i samband med att baksvingen monterades.
Vi hade nog alla tre någon slags gemensam uppfattning om att batteriet inte skulle rymmas i kutsen. Snacka om att vi blev positivt förvånade när vi insåg att det skulle gå att få in det där!
Det var dock precis på håret, så vi tillverkade en ram för att höja upp kutsen lite. Detta blev faktiskt inte bara snyggt utan även bättre. Nu går kutsen att fälla upp helt och hållet.
Medan jag arbetade med kutsförhöjningsram och batterifäste så kämpade Jim och L-E på med slangpressning. Det där känns skitenkelt när man pressar den första anslutningen men efter ett tiotal så är man inte längre lika kaxig.
Efter mycket svett och inte så många tårar så såg det ju riktigt bra ut. Lite skillnad till ormboet som vi hade innan. Nu kan vi nog dessutom styra även när fartkåpan sitter på plats, vilket förstås är en fördel.
Ventilerna för justering av bränsleflöde, som tidigare legat och skallrat runt sådär lagom oåtkomligt har nu fått lite bättre platser. Dessutom har vi varit så smarta att vi placerat den ventil som man eventuellt kan vilja justera på under färd på vänster sida. Med höger hand vill man ju sköta gasen. Ni vet den som har bara två lägen, hel och halv.
Det blev lite slang över. Detta är långt ifrån alla!
Jag hade tänkt att jag skulle skippa svets- eller slipbilder i detta inlägg men det ser verkligen kaerut (jämtska…) ut med sådana så här kommer en till. Tanken var att visa hur bra det blev när batterihållaren kommit på plats men någon sådan bild glömde vi visst att ta. Här ser man i alla fall en liten del av den.