Sprickletning

Vi har hamnat lite efter med uppdateringarna. Var rent jobbigt att gå igenom alla bilder för att välja ut vad vi ska ta med eller inte vid det här laget…

För två helger sedan ägnade vi oss åt att se över motorn. I jakten på sprickor så tog vi lite fina kemikalier till hjälp. Först sprayades alla riskområden med en speciell färg extremt effektivt drar in i alla sprickor.
Spricksokning00002

Spricksokning00001

Färgen var skitsnygg, men tyvärr måste den torkas bort innan man går till nästa steg – att lägga på framkallare.

På bilden nedan är framkallaren pålagd. Denna är genomskinlig när den läggs på och blir vit när den torkar.

Spricksokning00003

Spricksokning00004

Exakt hur magin bakom detta funkar vet jag inte, men framkallaren tycks dra ut den rosa färgen ur sprickorna när den torkar.

Spricksokning00005

Spricksokning00006

UV-lampor är inte bara något som CSI använder när de söker efter diverse kroppsvätskor på brottsplatser utan även Lars-Erik i jakt på sprickor. På bilderna ovan syns områden med sprickor tydligt, men för att hitta exakt var sprickan ligger så kan man ta hjälp av UV-ljus.

Spricksokning00008

Spricksokning00007

Vissa ”falsklarm” kan denna metod ge, om man t.ex. torkat bort färgen för dåligt. Därför kontrollerades varje indikation noga och markerades.

Spricksokning00009

Baktill, där utloppskonan sitter var det sprucket nästan runt om. Där har vi aldrig gjort någon reparation förut så vi svetsade om hela vägen runt, både från in- och utsida.

Spricksokning00010

På ställen där det krävs lite mer material kör vi med pinne. Här (bilden nedan) hände det visst en lite olycka. Inget som inte lite lappande kan ordna.

Spricksokning00011

Den här motorn sjunger verkligen på sista versen. Att det blir sprickor är nästan ofrånkomligt, och de vi hittade var inget som överraskade oss. Nästa år blir det nog en ny, större motor.

Vi shimsade även upp styrspindlarna lite då de var väldigt glappa. Även dessa bör ses över inför nästa år.

Spricksokning00012

Det här inlägget postades i Jetskotern. Bokmärk permalänken.

2 svar på Sprickletning

  1. olle skriver:

    Ja tror att de skulle hålla bättre om ni har sträckt svetsarna! vore kanske någe att prova till nästa motor!

    • Jim skriver:

      Ja, det där med svetsning kan du mycket bättre än mig så det är nog mycket troligt att du har rätt.
      Men samtidigt så har den spruckit av ganska bra anledningar.

      Svetsen mot konan längst bak gjordes utomhus i -10 och snålblåst första året och har inte bättrats nåt sen dess. Så att den sprack är inte så konstigt.
      Och dom andra sprickorna har blivit i svetsen mellan förbränningsutrymmets kona och rakdelen på motorn. Och där ser man tydligt att motorn har svällt med åren men svetsen följer inte med så det blir en midja där.
      Diametern på svetsen är liksom mindre än på plåten på sidorna.

      Nästa motor kommer förmodligen bli ett lite mer påkostat projekt med bättre plåt osv så då kommer vi säkert se över det där med svetsningen också.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.