Konsten att prioritera

Egentligen borde vi väl lägga energin på jetskotern nu, men vår vana trogen ska vi nog kunna vänta liiite för länge innan vi börjar fixa den inför Speed Weekend. I år ska vi ju bara bygga en ny motor…

Tanken var att bygga ett nytt styrsystem till 553:an. Dels för att det är intressant, dels för att det känns bra att ha något som man klarar att underhålla framöver. Det kommer antagligen bli ett PLC-baserat sådant. Wagos 750-serie är trevliga prylar.
wago750

Från början var detta system tänkt som decentraliserad I/O, d.v.s enheter som sitter kopplade till någon form av industriellt nätverk (Profibus, Devicenet etc…) och som andra PLC-system kan nå för att läsa av signaler och styra utrustning.

Busskopplaren är enheten längst till vänster. Den väljer man beroende på vilken typ av nätverk (Profibus, Devicenet etc…) man vill ansluta det hela till. Enheterna till höger om den monterar man dit bäst man vill. Det kan bli en himla lång limpa med prylar innan man är nöjd. Det finns enheter för digitala ingångar, digitala utgångar, temperaturmätning, frekvensräkning, motorstyrning etc.

Vill man använda hela ”limpan” som ett PLC-system så byter man ut busskopplaren längst till vänster mot en PLC enhet. Det är en sådan ni ser på bilden (750-841), och precis en sådan jag tänkt använda.

Innan man kan börja konstruera styrsystemet så gäller det att ta reda på hur alla givare och styrdon fungerar. Beväpnad med verktyg, multimeter och hundratals sidor med dokumentation gick jag idag till attack.

Boeing553-0005

Boeing553-0001

De viktigaste givarna är:

  • Oljetemp
  • Temp i förbränningsutrymme (en per förbränningsrum)
  • Avgastemp
  • Oljetryck (både en vakt samt en analog givare)
  • Varvtal (gasgenerator och kraftturbin)

Så hemskt mycket prylar som ska styras är det faktiskt inte:

  • Magnetventil för bränsle (till/från)
  • Flödesregleringsventil för bränsle
  • Startmotor
  • Tändning

Den enda pryl som det idag råder något större frågetecken om är faktiskt flödesregleringsventilen för bränslet. Om någon råkar veta hur denna ska styras (PWM, konstantström etc…) så tar vi tacksamt emot den informationen!

Boeing553-0002

Avgastempgivarna är faktiskt fyra stycken termoelement som är parallellkopplade för att ge medeltemperaturen.

Boeing553-0004

Nedan ser ni ett kretskort som omvandlar utsignalen från oljetrycksgivaren (0-32 ohm) till en spänning (0-8,27 volt) som man kan koppla direkt till en 0-10v analog ingång på PLC:n. Dessutom är det så fint att trycket vid 32 ohm är 120 psi = 8,27 bar. Utspänningen kommer alltså att direkt visa oljetrycket i bar, så om man vill kan man bara koppla en vanlig multimeter till den.

pcb1

Förutom detta kretskort så kommer det även att krävas ett för att omvandla signalerna från varvtalsgivarna till något som PLC:n klarar av att ta emot.

Det här inlägget postades i Caterpillar 553 gasturbin. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Konsten att prioritera

  1. Claes skriver:

    Hej,
    jag har kollat in här med ojämna mellanrum med stor glädje. Nu halkar jag ju rakt in i ett projekt jag själv inte tagit klivet in i även om jag skulle vilja, 553:an, jag har två stycken och lite prylar från vagnen, instrumentering, timräknare mm.
    Angående styrningen av ventilen så om jag tolkat allt rätt så styrdes den av en potentiometer i gasreglaget, en sån potentiometer kom jag över för massa år sedan då vagnarna skrotades. Har nog en bild på den om den är av intresse.

    Om ni eller några andra som hänger här är intresserade av plocket runt om så hojta till.

    Ha det gott!

    /Claes

    • LinusN skriver:

      Hej hej

      Som sagt; prioriteringar. Det är inte alltid de blir helt rätt kanske…

      Börbärdet för gaspådraget styrs via potentiometer. Den signalen går till styrdonet för motorn, som i sin tur styr bränsleregleringsventilen. Vi har hela styrdonet, men har tänkt slopa detta till förmån för en ny enhet.
      Jag har hittills inte kunnat lista ut hur bränsleregleringsventilen styrs. Det går garanterat att variera flödet genom att ändra spänningen till ventilen, men frågan är hur stabilt flödet blir. Kanske är det så att den snarare ska styras med konstant ström t.ex.
      Tanken var väl att prova en enkel PWM-styrning till att börja med. 🙂

  2. bjursingen skriver:

    Tjo!

    Nej fy bövelen sats pengar och tid på denna motor istället för att bygga ett större bröl till nästa år. köp en Jeep grand cherokee och knöl in motorn sen är det ”nästan” bara att åk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *