Trots att jag anser att vi ligger rätt bra till i förhållande med tidigare år så har vi haft mer att göra än jag kunnat förutspå för någon vecka sedan.
Då ventilerna sjöng på sista versen så tänkte vi att det var dags att montera in en ny laddning. Men först vankades lite rengöring av ventilpaketet.
Sist vi bockade, värmebehandlade och gnistade ventiler så gjorde vi minst en extra uppsättning, så de var så gott som färdiga för montering.
Jim och L-E kom dock på att de nya ventilerna kanske skulle spricka lite mindre i hörnen om vi rundade dem lite.
Det har även blivit ytterligare arbete med chassit. Bland annat fick vi kapa isär och böja ner lite rör i botten…
Samt skapa lite mer utrymme även upptill:
Det här med att vi i all iver kapat bort bromsen när vi skulle i med nya motorn och med andra ord skulle behöva bygga en ny hade jag liksom förträngt lite. Det visade sig bli betydligt mer arbete än väntat med den historien, men nu är nya bromsen så gott som klar.
Den första bromsen var halvdan. När vi byggde svingen för att få lite fjädring så gick den inte längre att ha kvar. Ersättaren blev klart sämre. Nu var det dags att fixa en broms som faktiskt funkar, och denna ser i alla fall bra ut.
Drive by vajer blev det. Vi försökte först med ett stelt länkage, men det visade sig vara knivigt att få det att fungera bra med så lång slaglängd på svingen. Lite stålvajer och vantskruv löste dock problemen.