Depåfordon 2.0

Svarthålet har med beundran följt Jonas Gustafsson med sin gröna eldrivna Propster under varje Speed Weekend on Ice som vi deltagit i. Eldrift är helfränt!

De senaste åren har vi haft en trogen gammal Larven som depåfordon, och det fortsätter vi gärna med, men vi behöver en trotjänare till. Ett allt-i-allo-fordon som duger till allt från transport, bogsering, snöskottning.

rullstol

För ett par månader sedan fick vi det perfekta fordonet donerat till oss. Denna har allt! Signalhorn, blinkers, back, vänder på en femöring. Det den saknar är dock effekt, men efter rekommendation från Jonas handlades en lämplig elmotor in.

alien

alien1

Det blir en del att klura på. Drivelektronik, styrelektronik, transmission etc.

Originaltransmissionen är nog bara att dumpa. Med en effektökning på säkerligen 5000% så kommer den nog inte att hålla många minuter. Vi kan dock konstatera att det är fina prylar som använts med en enkel motor och differential på drivaxeln.

Nu är det läge att räkna lite. Motorn är av typen ”borstlös”. Ofta kallas de ”borstlös likströmsmotor”, vilket jag anser är helf felaktigt för de drivs inte med likström alls. Ordet ”borstlös” innebär att motorn inte har några motorkol. Drivningen sker med växelström, oftast i tre eller fler faser. För att öka lågvarvsegenskaperna så kan motorerna även utrustas med sensorer som återkopplar position/hastighet till drivelektroniken.

Jag fick under förra Speed Weekend äran att prova Jonas Gustafssons ”snow racer” med en skitstark borstlös motor som drev ett spikförsett hjul i aktern. Den motorn hade inter återkoppling och var helt hysterisk. Mjukstart var bara att glömma.

Väsentliga motordata är:

  • Max drivspänning: 70 V
  • Spänning/varvtalsförhållande: 80
  • Max effekt: 18 kW

Spänning/varvtalsförhållande anges ofta med enheten KV. Detta kan vara väldigt förvirrande, men generellt så gäller att max varvtal är produkten av max drivspänning samt KV-värdet.

I vårt fall blir alltså maximalt varvtal 70*80=5600 varv/minut. Jag gjorde ett litet Excelblad för att räkna lite på det hela.

wheelchaircalculations

Som ni ser gott folk så verkar det som att det här kan komma att gå lite väl fort (422 km/h) utan utväxling mellan motor och drivaxel. Vi kommer att behöva en utväxling på runt 1:10 för att slippa köra ihjäl oss. Tanken föll först på en enkel kedjetransmission, men då stora drevet kommer att ha en diameter på runt halvmetern så måste vi fundera vidare lite.

Planen för tillfället är att bygga en växellåda med utväxling runt 1:3 – 1:4, som vi kopplar motorn till, och som vi ansluter till drivaxeln via en kedjetransmission med ungefär samma utväxling. Blir nog till att tillverka dreven själva, och ska vi trådgnista eller fräsa dessa så är det nog rakskuret som gäller. Kommer ge rätt racingljud!

Det här inlägget postades i Depårullstol. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.