Obduktion och motorkapning

Idag  blev det lite jobb med att fixa motorn efter haveriet som skedde under den senaste speedweekend.

Det som hände under den sista körningen var att det mittersta motorfästet gick av vilket i sin tur gjorde att den rödglödgade (och vid det laget rätt mjuka) motorn började studsa runt och helt enkelt slog sönder sig själv mot ramen.

En av sprickorna i motorn.

En av sprickorna i motorn.

Tanken är att kapa bort den skadade delen av motorn och ersätta den med en nytillverkad del , men för att minska risken att utmattat material och befintliga sprickor ska ge framtida problem så kapar vi motorn en bit utanför där den synliga sprickan slutar.

För att vara extra säker på att det inte finns några ytterligare sprickor så fick motorn en omgång med penetrerande spricksökningsfärg som efter applicering  får  verka i femton minuter innan den tvättas bort med vatten.

malad_motor

När allt sedan torkat så sprayas ett tunt lager med vit framkallare över samma område vilket drar fram den rödfärgade vätskan ur alla sprickor och ger en tydlig indikation av var det finns sprickbildningar och porer i materialet.

spricka

När vi  var säker på att alla sprickor slutar en bra bit innan det tänkta snittet så var det bara att börja kapa.

fore_kapning

Kapa, kapa, kapa!

kapad_motor

Nästa steg är att rita upp och göra en utbredning av konan samt klippa och skära ut  de nya delarna, men det blir en annan dag.

Det här inlägget postades i Jetskotern. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *