Speed Weekend on Ice äger ju inte rum förrän i slutet av februari, och vanligtvis brukar vi som bekant vänta in i det sista med förberedelserna. Nu har vi dock fått en förfrågan om att hålla en liten visning av maskinen om en dryg vecka, och det passade faktiskt oss riktigt bra att få en lite tidigare deadline att jobba emot.
Lars-Erik har, som ni sett i tidigare inlägg, redan gjort en liten haverianalys, samt kapat bort den del av motorn som är skadad sedan förra årets bravader. Nu var det dags att skarva i ny och fräsch plåt. Som ni ser på tidigare bilder så var det både en del av det raka röret, samt en del av konan som behövde bytas så det blev till att skära ut dessa i CNC-plasman. En vänlig kollega till L-E hjälpte till med detta.
Sedan klippte och slipade vi till ett par mallar att använda när plåten skulle rullas. Av någon anledning har jag inga bilder från bockning och rullning…
Det här med att rulla konor börjar vi bli riktigt bra på nu, och det är faktiskt riktigt kul arbete. Efter rullningen så svetsade vi ihop de två separata delarna.
Sedan svetsade fast dessa på den bakre delen av motorn. Nu börjar det bli lite knivigt, då motorn inte är perfekt runt och plåten är väldigt motsträvig.
När den främre delen av motorn skulle svetsas på plats så började det bli riktigt knepigt. Motorn är så lång att traversen i taket helt plötsligt inte är hög nog. Blev till att använda gaffeltruck istället.
Här fick vi lägga en hel del energi på att justera in kanterna som skulle skarvas ihop. Man får ställa ihop delarna, syna skarven och räkna ut var man bör justera, markera med krita, lyfta isär motorn, justera med vinkelslip och sedan repetera ett flertal gånger.
När den sista skarven slutligen var punktad så var det dags för helsvetsning.
Normalt när man svetsar rör och vill få till en riktigt bra fog så kör man med sk. ”rotgas”, d.v.s. man pluggar röret i båda ändar och fyller det med argon. Det går dock år mycket gas, och kräver en del specialprylar för att det ska fungera. Vi har valt att svetsa från båda håll, och att döma av de inspektioner vi gjort av dessa svetsar efter att motorn körts en hel del så duger det fullgott.
Här är det ett stort plus att motorn är så pass stor som den är (och att vissa av oss är rätt långsmala)!
I absolut sista sekund blev svetsningen klar och motor och chassi kunde lastas för avfärd mot verkstaden i Mattmar. Med andan i halsen kom jag bara fem minuter sent till nyårsmiddagen.
Nästa helg ska motorn monteras ihop och stoppas in i chassit. Ni som hängt med lite vet att motorn gick sönder pga. att det mittre motorfästet havererade under förra Speed Weekend on Ice. Vi har planer på att tillverka ett bättre fäste, men inför provkörningen/uppvisningen om en dryg vecka får vi göra något temporärt.
Heja!
Hejarop hjälper!