Då var vi här igen. Uppdateringarna på hemsidan kommer glesare och glesare. Delvis beror det på lathet, delvis på att vi hänger på så många ställen nu för tiden (Facebook och Instagram t.ex).
Speed Weekend on ice 2018 närmar sig. Vi har inga enorma uppdateringar på gång på jetskotern, men det står några saker på att göra-listan. En av punkterna är att förbättra strömförsörjningen. Tidigare har vi matat bränslepumparna med ett gel-batteri. I de prestandatester vi gjort förut så har detta presterat bättre än alla andra batterier vi provat, men nu hade vi behov av lite mer kräm. Dessutom har det ena av våra två gel-batterier skakat sönder (föga förvånande kanske), så vi har anledning att misstänka att även det andra kan ha farit illa.
Vi och Mobacken-Anders gjorde en sambeställning från Europa och köpte varsitt LiFePO4-batteri på 60 Ah. Detta batteri (litium) ger, när det är fulladdat, 1-2 volt mer än gel-batteriet (bly). Dessutom är det betydligt lättare och ska förhoppningsvis tåla vibrationer bra. Det var ingen billig pjäs, så det första vi bestämde oss för att göra var att testa prestandan.
Vi kopplade upp ett datorbaserat mätsystem till batteriet, för att mäta spänning och ström, samt använde ett härdugnselement för att belasta batteriet till ungefär samma belastning som de sex bränslepumparna i jetskotern drar.
Vi började med att testa det nya batteriet:
Som ni ser så sjunker effekten lite initialt, men sedan ligger den oerhört stabilt under 15 minuter. Detta är väldigt välkommet.
Vi gjorde även en mätning på det gel-batteri som vi tidigare kört med och ansett vara riktigt bra:
Jämför man med LiFePO4-batteriet så ser man både att vi får ut rejält mycket mer effekt (runt 150-160 W) mer ur litiumbatteriet, och att det dessutom är betydligt stabilare över tid. Vi är klart imponerade!
Nedan har vi lagt ihop båda mätningarna i samma graf:
När vi ändå höll på så testade vi en hög med bilbatterier som vi haft stående här och var i verkstaden. Ofta är man osäker på hur pass bra de är, och det kan vara skönt att reda ut vilka faktiskt inte förjänar annat än att slängas.
Batteriet ur syrrans Volvo V70 gav ett intressant resultat. Vi visste att det var lite sådär då det, efter att ha fulladdats, inte klarade att dra runt motorn mer än några varv innan det tycktes tappa nästan all ork.
På grafen ser man tydligt vad som händer. Efter ungefär tre minuter börjar utspänningen att dala kraftigt, och efter ytterligare en dryg minut planar den ut på en betydligt lägre nivå. Vad som antagligen hänt är att en, eller ett par celler helt laddats ur medan de resterande har gott om energi kvar. Detta är anledningen till att undertecknad älskar mätteknik; det är kul att spekulera kring saker och ting, men ännu roligare när man även kan verifiera sina hypoteser lite mer vetenskapligt.
Imorgon ska vi klura lite på hur vi kan montera det nya batteriet, samt planera lite för omdragning av kablar mm.