Ventiltillverkning

Den gångna helgen har varit hektisk.

I fredags, när man slutat jobba vid 14-tiden så satte jag igång lite smått med att tillverka hastighetsmätaren – mest för att ha något att göra medan jag väntade på Lars-Eriks ankomst vid 19-tiden. Innan jag hämtade upp honom for jag förbi Autotjänst för att hämta ut två meter packningsmaterial som vi ska få packningar laserskurna ur senare.

Efter att LarsE hämtats upp for vi förbi Anders i Mobacken-teamet för lite kaffe och inspiration. Så mycket mer hanns inte med under fredagen. Målet för helgen var i alla fall att göra klart ventilerna, som vi hade 400 ämnen för.

Ventilbockning

Jag hade nog i min enfald inbillat mig att det skulle gå alldeles utmärkt att bocka ett flertal ventiler åt gången, med hjälp av en fixtur. Dock visade det sig att det var ganska knivigt att få till exakt rätt bockningsvinkel på dessa, så det slutade med att vi bockade dem en och en.

Vi började med att tillverka en enkel fixtur, för att ventilerna skulle hamna rätt i plåtbocken varje gång. Fixturen styrde in ventilerna med två stift, precis som när de sitter i ventilblocken. Vi värmde ventilerna enligt Lesjöfors anvisningar (30 minuter i 350 grader) för att se hur de påverkades.

Det visade sig att ventilerna gick tillbaks ungefär två grader efter värmning. Med kunskap om detta visste vi hur vi skulle bocka resten av ventilerna.

Vinkeln kontrollerades noggrannt

När vi väl fått till ett resultat vi var nöjda med så shimsade Lars-Erik in fixturen och satte igång med bockningen.

Ventilblock – justering

Det visade sig ganska snart att detta skulle ta ett bra tag, så jag satte igång med lite andra sysslor. Förutom att göra lite mer jobb på hastighetsmätaren så tog jag och justerade in passningen på ventilblocken. Med 18 styrpinnar per block så blev det minst sagt bökigt att ta isär och sätta ihop dem – för att inte tala om hur de antagligen skulle bete sig efter en rejäl uppvärmning och med kalla fingrar. Jag började stapla upp ventilpaketet nerifrån, och limmade pinnarna i ovansidan av varje lager, samt brotschade frigång (+0.05mm) i biten ovanför. Passningen blev jättebra, och detta ventilpaket ser ut att bli riktigt trevligt att jobba med.

Ventilblock – slipning

Min far Ivar ryckte in och gjorde ett jättefint jobb med att justera några skarpa kanter som vi inte hunnit med efter fräsningen. Med roterande fil och gott om tålamod snyggade han till drygt 1000 hörn, och vi fick ett mycket snyggare (och antagligen lite mer aerodynamiskt) ventilpaket. Tack och bock!

Storbak

Trodde för en stund att Lars-Erik totalt tappat fokus, men det visade sig bara att han var i full fart med bakning av ventiler

Resultat

En del blod, lite mer svett, men inga tårar senare var vi 400 st bockade och värmebehandlade ventiler rikare.

Vi var även en rejäl samling odiskade kaffemuggar rikare

Jag hann även tillverka ett mellanstycke för att enkelt kunna ersätta flödesmätaren, ifall den skulle få för sig att strula. Min uppgift till veckan blir, förutom att lämna in materialet som ska laserskäras, att göra klart så mycket som möjligt av elektroniken.

Chassi

Under söndagen gjorde Jim en insats med att kapa loss styrspindlar mm från Yamahan, som vi från början tänkt montera motorn på. Nu nöjer vi oss med att återvinna utvalda delar. Material till chassit är beställt. Känns som det är hög tid att börja med det nu…

This entry was posted in Jetskotern. Bookmark the permalink.

3 Responses to Ventiltillverkning

  1. Hans Carlsson says:

    Ni glömde att visa den super fräcka mätarnålen till speedometern.

  2. U-B says:

    Oj – imponerande!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>