Som omedelbar följd av vårt ganska radikalt sänkta tempo gällande detta projekt så blir antalet inlägg per vecka lite färre. Arbetet fortgår ändå – inbilla er inget annat.
Efter mången eftertanke, och mycket goda råd från en av få här i världen som faktiskt bygger stora pulsjetmotorer så har vi kommit fram till några punkter att se över:
- Våra ventiler är antagligen för hårda. Vi bör antagligen gå ner i materialtjocklek. Har fått material (0.2mm och 0.25mm) från Lesjöfors att testa lite med innan vi bestämmer oss.
- Det finns de som hävdar att ventilerna inte ska vara överbockade, utan snarare stå en aning öppna när de är monterade. Tryckvågen från varje detonation räcker gott och väl för att stänga dem ändå, och de kommer antagligen öppna lite lättare när luft väl ska in. Detta får vi se över
- Sex bränslepumpar och de tolv spridare vi kört med bör funka för att åtminstone få motorn att gå, men vi borde antagligen koppla isär spridarraderna lite så att vi kan köra dem fyra och fyra. På det viset kan vi starta med mindre bränsle för att sedan öka. Nackdelen med att endast reglera flödet med en returkrets är att bränslet inte dimmar lika fint vid lågt tryck.
- Mina kollegor får fylla på med sina förslag. Dessa känns mest avgörande för mig, och jag tror att vi i alla fall är skapligt överens om att detta är något att se över.
För den som inte riktigt kopplat det här med pulsjetmotorer så finns det en alldeles utmärkt demonstration i form av en gammal tysk film från 1944 där man förklarar hur V1:an fungerade, med animationer och allt.
Detta är del två. Resten finns på Youtube.
Härligt att ni fortskrider! Vet inte hur det påverkas i eran motor men vi provade ju att stänga av tomgångs-spraymunstycket i sparkmotorn och det smälte direkt när det inte kyldes av bränslet.. Bara en tanke så att ni inte i onödan får en dyrköpt erfarenhet då ni har ett par stycken fler än vi 🙂
Ingen av er som märkt att ni fick med er ett par Ampro skruvmejslar för mycket hem?? dom två bästa fattas 🙂
Ska rota igenom bagagen på bilen imorrn kväll. Vi hade ju också en Ampro-låda så det är inte omöjligt.
Behövs ej. Ligger bak i min bil, om jag inte minns alldeles fel.
🙂 haha ingen panik tänkte bara kolla, hade för mig att ni lånade några när ni grejjade med värmaren i vagnen. svarta gumerade handtag med ett prickar på, det är en spår och en stjärna tror jag…
Konstigt egentligen att man har med sig nåt hem överhuvudtaget då helt främmande folk kommer med grejjor som dom tydligen ”lånat” själva… 🙂