Efter ett långt samtal med Glenn Ocklund (Landracing) så har vi det mesta klart för oss inför Custom Bike Show i Norrtälje den 6:e Juni. Vi kommer med allra största sannolikhet att göra några starter, och om vi ska kunna vända staden upp och ned med besked så måste vi såklart se till att motorn är hel.
Ni som hängt med oss minns att motorn var allt annat än hel efter första åket under Speed Weekend on Ice i Februari. Vi satte nog ingen större tilltro till de lagningar vi, påhejade av så mycket publik att isen sjönk och vi höll på att drunka, gjorde under lördagen. Vi var nog alla förvånade när vi kunde slutföra inte bara ett, utan faktiskt tre åk efter att vi svetsat ihop motorn.
Nu då? Efter tre åk på full gas måste det garanterat finnas en hel del svetsjobb att göra?! Bara att riva ur motorn för att kolla…
Motorn är definitivt ingen skönhet efter alla reparationer.
MEN: Vi hittade inga hål – vilket jag tror förvånade oss alla.
Man ser tydligt vilken midja det blivit på motorn intill skarvarna.
Motorn är nu tillsnyggad. Vi passade även på att bättra på lacken på chassit lite. Den snygga ihoplappningen av värmeskölden lät vi vara kvar. Känns nästan lite som en trofé. Ni ser även en bit av Jims motorcykelbyxor.
Annars har det inte hänt så hemskt mycket. Jag har tänkt att vi kanske skulle trycka upp någon T-shirt inför mässan då folk frågar efter sådant för jämnan. Har gruvat mig lite över det här med att få till något bra motiv, men det gick rätt bra. Stal helt enkelt ett av föredetta kollegan och vår alldeles egna fotograf Kristoffers bilder och arbetade med den. Nu återstår bara att se om detta är något som går att trycka på tröjor lite smidigt.
Banderollen är äntligen monterad på en aluminiumskena, och fick stoltsera på väggen ovanför Jims gocart-chassi som vi fortfarande inte riktigt bestämt oss var vi ska göra med.
Jag besiktade gamm-Opeln i onsdags, och börjar bli riktigt nöjd med hur den funkar. Kopplingen som jag gjorde i ordning förra året fungerar strålande, så nu återstår väl bara att se hur den går på strippen. Idag började jag klura på hur jag ska montera den nya fina kylaren jag investerat i.
Jim lade någon timme på lite sportigare prylar.
Slutligen så vill jag passa på att tipsa om en ny Youtube-kanal som jag hittat. Ichiban Moto lägger regelbundet ut finfina instruktionsfilmer där man kan lära sig allt från att tillverka sina egna verktyg till att borra motorcylindrar. Nedan ser ni hur cylinderborrning går till:
1 st support tröja st Large är härmed bokad.
fasen vad lätt det är att borra upp cylindrar! Jag som jämt lämnat bort de jobben för dyra pengar…. det påminner mej om en fest jag var på o hade skojat till det med ljusröd grogg i en T-sprit flaska, när en dam tar mej åtsidan och förklarar att det är livsfarligt att dricka T-sprit! Jag sa att jag sett på nätet att åt man en limpskiva i timmen så var det ingen fara… då sa hon att ALLT som står på nätet är inte sant….! Men borrningen tror jag stenhårt på 🙂 Vi ses i Norrtälje
”And it looks bad ass” 😀 Tror det kan bli lite gluttande på tuben framöver!!
Kollat in när han gör sina egna skruvmejslar? Observera att dessa är i mm. Vet inte om man kan göra tum-mejslar på samma sätt…
Länk