Ovanligt pigg efter en lång arbetsdag for jag förbi verkstaden för att göra lite nytta. Tog och halade ut motorn ur jetskotern, för att inspektera den efter den senaste körningen (öppet hus i Halabacken). Ni som sett filmsnutten kanske minns att motorn sprang läck ännu en gång under den sista körningen. Det var svetsen runt ett oanvänt tändstifthål som gett upp. Denna gång var lyckligtvis inte hålet stort nog att krypa igenom.
Beväpnad med rostfria svetspinnar från Jula tog jag och provbrände lite i ett par plåtremsor. Då svetsning med pinne brukar sluta med att jag likt en 5-åring vid godishyllan på ICA hysteriskt alternerar mellan gråt och arga skrik blev jag mycket förvånad över hur pass bra det gick.
Detta kräver bildbevis tänkte jag, så jag ropade in farsan som illa kvickt fick ta en bild innan jag svetsade fast pinnen. Nu visade det sig att jag inte gjorde det en enda gång. Var inte för hårda mot mig nu. Medan jag är rätt nöjd så skulle väl en riktig svetsare antingen skratta ihjäl sig eller brista ut i gråt. Bilden visar förstås den finaste sidan.
Kommer nog att behöva förstärka lite runt förbränningsutrymmet innan vi kör något mer med denna. Till nästa Speed Weekend kommer vi nog att tillverka nya rör.
Jag lade också märke till att det mellersta motorfästet varit ganska hårdhänt med röret. Ska diskutera med mina kumpaner kring hur vi kan förstärka upp lite där…
Nästa körning blir nog på Wyatt Earp Riders sommarfest i slutet av månaden.
Det gick ju fint med pinnsvetsningen, bra att veta då det är 4×10^3 gånger lättare att dra med sig en pinnsvets ut i fält än en tigsvets…