Vad var nästa steg efter pulsjetsparken? Jo en större pulsjet på ett större fordon! Tanken var att montera en pulsjetmotor på mammas Yamaha, men då motorn visade sig bli på tok för stor för detta så blev det till att bygga ett helt nytt chassi.
Jag tror att vi alla är överens om att det här projektet blev lite större än vad vi anat! Faktum är att den ende vi känner till som byggt så här stora motorer och fått dem att fungera bra är amerikanen Robert Maddox. Han bygger dem dessutom på löpande band. Kolla in hans hemsida: maddoxjets.com.
Alla inlägg om jetskotern finns att läsa i omvänd kronologisk ordning här.
Här nedan finns lite snabba fakta:
Motor
Typ: Pulsjet med ventiler
Material: Förbränningsutrymme i 2mm rostfritt stål. Resten i rostfritt stål och aluminium.
Bränslesystem
Pumpar: Elektriska för insprutning. 6 st.
Spridare: Oljebrännarmunstycken. 12 st.
Reglering: Körning av 4 eller 6 pumpar samt fintrimning genom att öppna/stänga bypassledning.
Flöde: Runt 12 l/min.
Tändning
Vanligt ständstift och tändspole. Hemmabyggd drivenhet.
Ventilpaket
Ventiler: 180 st i rostfritt fjäderstål. Klippta, trådgnistade, bockade och värmebehandlade.
Ventilblock: CNC-fräst aluminium. Monteras med härdade styrpinnar (CPK) och gängstång.
Packningar: Laserskurna
Chassi
Chassi: Hemmabyggt rörchassi. Värmesköldar av aluminium.
Medar: Skidor samt styrspindlar fram från snöskoter. En med bak.
Styrning: Styrhuvud samt styre från motorcross. Hemmabyggt justerbart styrlänkage.
Övrigt
Hastighetsmätare: Analog och digital visning. Hastighet ”mäts” via GPS.
Loggning: Loggning av hastighet, batterispänning och andra parametrar till SD-kort för analys i dator.
Säkerhet: Nödstoppknapp, nödstoppwire. Aluminiumsköldar som reflekterar bort strålningsvärme, isolering under säte.
Prestanda
Dragkraft: Cirka 1700 N (~170 kg) i dagsläget (Jan 2013).
Topphastighet: 183.5 km/h på flygande kilometern under Speed Weekend 2015.