20 arbetstimmar senare

Ännu en heldag i verkstaden är avklarad. Mellan kafferasterna hann vi faktiskt med en del. Många små tråkiga detaljer tyvärr, så detta blir kanske inte ett av våra mest intressanta inlägg, men framsteg är det ändå.

Tändstift på plats. Som vanligt ingen vacker svets, men den ska nog sitta.

Vi tog även och snyggade till motorfästena samt lite andra detaljer. Några av dessa hann vi nog inte ens lacka från första början.

Vi tog även och gjorde den första riktiga rengöringen av diffusor och bränslespridare. Fanns en del skit att ta bort kan man säga.

Spridarna innehöll betydligt mer nu än när de var nya.

Vårt elverk som vi driver startfläkten med är bra på alla sätt förutom vikten. Att släpa runt på drygt 80 kg utan något vettigt att hålla i är ingen barnlek. Med ett utfällbart handtag blev det hela betydligt bättre. Tog och gjorde en bordsskiva som man kan montera ovanpå också. Vi kommer nog att försöka förbättra ergonomin i depån lite till kommande Speed Weekend, då den varit under all kritik senaste åren.

När allt var rengjort så var det dags för montering igen. Se så fint det blir!

Och in med motorn i chassit…

Det börjar likna något!

Förutom allt vi antagligen har glömt så är maskineriet klart för en provkörning nästa helg. Ska bli intressant att se hur motorn går. Vi har sett till att ändra så få parametrar som möjligt, förutom motorns utformning. T.ex. så kör vi fortfarande med samma ventiler som vi gjort det senaste året. De börjar se rejält sargade ut, men motorn gick faktiskt riktigt bra med dem sist. En sak har man lärt sig genom ett helt liv av felsökande på diverse apparater och maskiner – ändra helst bara en parameter åt gången.

Om motorn går bra, då kommer vi att prova med nya ventiler. Vi tänkte även testa att byta ut de sista decimetrarna av röret mot en kona. Självklart gör vi dragkraftmätningar efter varje ändring för att se vad som funkar bäst.

På lördag smäller det. Blir till att dela ut lappar i brevlådorna på byn så att ingen får en hjärtattack när vi dundrar igång.

This entry was posted in Jetskotern. Bookmark the permalink.

5 Responses to 20 arbetstimmar senare

  1. Bjursingen says:

    Tjo!
    Snyggt jobbat!

    Lycka till på Lördag.
    Jag håller alla tummar jag har.

  2. Oddvar says:

    Jeg må desverre trekke meg fra årets happening i Orsa! :(
    Mangler penger og plass å bo, så i år blir det bare å føle meg på nett!

    • LinusN says:

      Tråkigt, men så kan det vara.
      Vi får hoppas att Bjurs tar med sig sin fina webkamera så kan du följa spektaklet via den!

  3. Oddvar says:

    Ja, en livestream hadde vert bra! :)

  4. Johansson says:

    Provstartsfilm! Provstartsfilm!! Provstartsfilm!!!

    PS. Jag vet hur det gick, alla ni som inte var där. Blä blä! =) DS.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>