Standardisering

Standarder är viktiga att följa, och en standard som känns väldigt relevant i sammanhanget är Regler rörande rör (ISO-nummer okänt).

Några av de viktigaste punkterna:

  1. Hela röret skall tillverkas av ett långt hål, omgivet av stål eller plast och centrerat omkring kärnan av hålet.
  2. Hela röret måste bestå av hål i hela dess längd, hålet skall dessutom vara lika långt som röret.
  3. Inre diameter av röret får inte vara större än yttre diameter, annars hamnar hålet på utsidan.

Röret inspekterades mycket noga, och vi kunde konstatera att vi nog lyckats följa standarden ganska bra.

Japp, innerdiametern är mindre än ytterdiametern

...och det är hål rakt igenom

Dock hade vi missat att uppfylla punkt nr. 6, men då vi är lite osäkra kring huruvuda detta rör verkligen är kort, långt eller extra långt (se punkt 7) så gör vi ett litet avsteg.
6. Långa rör skall märkas “LÅNGA RÖR” i var ände så att en inspektör lätt kan se om det är ett långt rör eller ett kort rör.

Vi hoppas att de har överseende med detta på besiktningen inför Speed Weekend.

Vi måste nog även säga att vi hade en väldig tur, för under inspektionen fann vi en lös skruv (M5x60) som vi avlägsnade. Tänk om denna blivit kvar under provkörningen. Hade ju kunnat gå precis hur som helst!

This entry was posted in Jetskotern. Bookmark the permalink.

One Response to Standardisering

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>