Batteritest och motorfäst(en)

Sista helgen innan Speed Weekend är det full rulle i verkstaden.

Batterier

Dagens arbete inledde vi med att prestandatesta batterierna för att se om de blivit bättre eller sämre sedan sist. För fyra år sedan gjorde vi ett likande test, då för att utvärdera vilket batteri som funkade bäst för jetskotern. Det vi vill ha är ett batteri som levererar en jämn ström under hela körningen så att inte pumparna tappar fart och bränsleflödet avtar med tiden.

Det var alltså dags att rigga upp testutrustningen igen, så vi kan testa båda gelbatterierna som vi använder.

Som simulerad belastning använder vi ett gammalt element från en härdugn på Nord-Lock.

Under testet mäter vi både batterispänning…

och ström med en tångamperemeter. Vanliga tångamperemeters kan inte mäta likström, men det finns modeller med lite annan mätprincip som även kan detta.

Varje batteri testades i 8 minuter, vilket är betydligt längre än vad vi någonsin kör jetmotorn i ett sträck. Uppmätta värden (batterispänning och strömförbrukning) knappades in i ett kalkylblad, som beräknar effekt (spänning * ström) och skapar en fin graf.

Intressant nog så fick vi fram lägre inre resistans i batterierna nu än när vi mätte upp dem för fyra år sedan (se bilden ovan).

Båda batterierna presterade väldigt bra, men ett gav lite mer effekt än det andra vid samma last så vi kommer att köra med detta då vi behöver all skjuts vi kan få till pumparna.

Motorfästen

Efter batteritestet var det dags att sätta motorfästena på plats. Det blev en del kapning, mätning, justering, svetsning men nu är vi så gott som klara.

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.