Mer elektronik

Har jobbat med nästa kretskort till styr-/mätsystemet. Detta kort kommer ha följande:

  1. 4 st. reläutgångar som vardera klarar 15A. Vi lär använda två för bränslepumparna.
  2. 4 st. digitala ingångar för t.ex tryckknappar/strömställare.
  3. 3 st. analoga ingångar. En för dragkraftmätning, två i reserv.
  4. En puls-/frekvensingång för mätning av bränsleflöde.

Detta kort läses av från huvudkortet (som jag ej konstruerat än) via SPI-gränssnitt (över förgreningskortet jag gjort tidigare).

Ingången för dragkraftmätning anpassas för 0-10V. Sätter även dit ett lågpassfilter för att filtrera bort vibrationerna från motorn. Kanske får mixtra lite med värdena där. Just nu ligger brytfrekvensen på bara någon Hz, vilket kanske är lite i lägsta laget. Var de komponenterna jag hade…

Flödesmätningen tänkte vi göra med en sådan mätare med en rotor i som roterar med en hastighet som är proportionell mot vätskeflödet. En givare skickar ut en fyrkantvåg som i sin tur är proportionerlig mot rotationshastigheten. Fyrkantvågen filtreras lite lätt och går sedan in på en interrupt-ingång (snabbare än en ”vanlig” ingång). Mikrokontrollern mäter tiden för fyra pulser (ger lite bättre precision än bara en puls) och räknar ut flödet.

Klicka på bilden för att förstora

När det gäller programmet för mikrokontrollern så är varje enskild funktion verifierad. Snart dags att tillverka kretskort med andra ord. Ska bara designa det först.

Det här inlägget postades i Jetskotern. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.