Lördagsjobb

Igår begav jag och Jim oss till Östersund för att shoppa loss lite. Tanken var att köpa vippströmbrytare på Kjelle, men då inte verkar hålla fler än två av varje i lager så blev det Clas Ohlson istället. Vi handlade även in en handfull excenterlås, och lite kap- och slipskivor.

För att hindra tankarna från att blåsa av när man börjar närma sig ljudets hastighet tog vi och tillverkade några rostfria band att spänna fast dem med. De nyinköpta excenterlåsen svetsades fast för att slippa utstickande skruvar – vilket resulterade i att de såg rent förj*vliga ut efteråt. Fick dra på ett par lager färg för att dölja det värsta och slippa allt för ymnigt rostande.

Tog också och satte ihop en liten panel för att styra tändning och soppapumpar. I de små hålen blir det lysdioder. Ju fler som lyser desto mer soppa gör man av med…

Vi har också grävt fram Jims släpvagn. Vill minnas att scenariot var precis detsamma förra året. Vagnen parkerad bakom mammas kåk, och en halv vinters snöras som blockerar vägen. Till slut fick vi fram den i alla fall.

Det här inlägget postades i Jetskotern. Bokmärk permalänken.

2 svar på Lördagsjobb

  1. Oskar skriver:

    Hej!

    Kool panel! Jag tänkte bara fråga vart du köpt vippbrytarna och lysdioderna. Går det att koppla in så att du sköter all elektronik som lampor, tändning mm därifrån?

    Mvh
    Oskar

    • LinusN skriver:

      Hej hej

      Den blev rätt snygg faktiskt. Finishen matchar resten av bygget!
      Minns inte om det kanske blev Clas Ohlson för vippbrytarna, men sådana går ju att köpa var som helst. Samma gäller lysdioderna.

      Vi har inte så hemskt mycket elektronik på jetskotern egentligen. Vippbrytarnas funktion är
      1. Bränslepumpar 1 och 2
      2. Bränslepumpar 3 och 4
      3. Bränslepumpar 5 och 6
      4. Tändning

      Lysdioden längst till vänster visar när strömförsörjningen är OK (huvudbrytare till och nödstoppar OK). Resterande lysdioder visar när respektive vippbrytare är tillslagen.

      I boxen med brytarna sitter en 25-polig D-SUB-kontakt så att vi kan koppla bort den smidigt om vi behöver plocka isär något. Från kontakten går en kabel ner till reläboxarna. Vippbrytarna själva skulle inte klara av belastningen från pumparna så vi kör alla funktioner via vanliga bilreläer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.