Svarthålet har verkligen gått på sparlåga i några år nu. Det senaste Speed Weekend vi deltog i var det första på åratal som vi inte gjorde några framsteg under, och detta var kanske föga förvånande då vi nog saknade motivationen att verkligen prestera.
Speed Weekend on Ice är verkligen världens roligaste motorevent, men när man har gjort en sak i många år så behöver kan kanske en välbehövd paus.
Jag (Linus) insåg att vi inte ens rapporterat riktigt sedan sist, och faktum är väl att det inte finns hemskt mycket att rapportera om annat än att saker kanske gick lite sådär. Bland annat så lossnade hela insugstratten och försvann tillsammans med ventilpaketet en bra bit från banan. Det var lite nervöst innan vi hittat prylarna igen med god hjälp av de snälla funktionärerna som var på plats. Ventilpaketet är nog den enskilt mest påkostade delen på hela bygget.
Suget börjar komma tillbaks lite. Det blir inget Speed Weekend 2025, men för första gången på länge känns det lite spännande att pilla lite med prylarna, så nu i helgen har vi roat oss med att ta isär ventilpaketet för rengöring och inspektion. Efter flygturen kommer vi behöva reparera och ersätta några av blocken.
Vi har också börjat komplettera CAD-underlaget lite. Tillverkningen av jetskotern har skett lite olika beroende på vilken del vi talar om. Ventilpaketet konstruerades helt i 3D-CAD först, innan vi tillverkade delarna. Chassit improviserades mer fram, varpå vi gjorde ritningarna senare.
Några av de delar som sitter precis bakom ventilpaketet ritades i 2D-CAD innan L-E tillverkade dem. Vi har nu börjar göra 3D-modeller även av dessa för att få in dem i samma assembly.
När vi gick igenom gammalt material från 2011 hittade vi även beräkningar som vi gjort på ventilernas resonansfrekvens om tänkte att det vore intressant att kolla hur pass dessa stämmer med verkligheten.
Enligt de beräkningarna skulle resonansfrekvensen ligga på runt 150-160 Hz. När denna mättes på våra befintliga ventiler landade resultatet på 152 – 156 Hz. Inte alltid det stämmer så bra!