Ventiltestning

Vi har flera spår att gå på när det gäller att få ordning på motorn. Ett av dem är att ventilerna kanske är lite för sträva, så att motorn inte orkar suga i sig tillräckligt med luft.

Tänkte undersöka skillnaden mellan olika tjocklekar på materialet vi gjort ventilerna av med hjälp av en liten ”vindtunnel”.

Själva röret gjorde jag av ett aluminiumprofilrör som jag kapade till och svetsade lite.

Sen har jag ritat upp ett ventilpaket i miniatyr med bara två ventilblad. Alla mått på ventilblad och öppningar är precis samma som på ventilpaketet på motorn.

På aluminiumröret svetsar jag fast en fläns som ventilblocket kan skruvas emot. Andra änden av röret försluts. Sedan monterar jag en anslutning för tryckluft, en strypventil, samt uttag för en trycksensor av samma modell som sitter i Meqasquirt (Länk).

På det viset kan man jämföra olika ventilmaterial genom att mäta förhållandet mellan tryck och ventilens öppningsgrad. Kan bli intressant att se hur stor skillnad det blir om man t.ex går ner från 0.3mm till 0.25mm tjocklek. Går också att jämföra mellan värmda och icke värmda ventiler. En värmebehandlad ventil bör gå trögare att öppna.

Det här inlägget postades i Jetskotern. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.